Nick Drnaso
(1989) groeide op in Palos Hills (Illinois) en woont nu met zijn gezin in Chicago.
Zijn eerste graphic novel, Beverly
(2016), werd bekroond met de LA Times Book Prize. Bejubeld door romanschrijfster
Zadie Smith, haalde zijn tweede beeldroman, Sabrina
(2018), de longlist van de Booker Prize 2018. Een primeur die te danken is aan
het openstellen van de Booker Prize voor Amerikaanse schrijvers/tekenaars. Of
er op termijn ook Britse graphic novels de shortlist halen, valt af te wachten.
De kans dat een graphic novel ooit zal doorstromen naar de shortlist van de
Booker blijft echter klein.
Titelfiguur Sabrina
verdwijnt in Chicago op de terugweg van haar werk. Ze is nog te zien op
camerabeelden, slechts een paar straten van haar thuis. Haar vriend Teddy en
haar zuster Sandra blijven verweesd achter, terwijl het mystrieuze verhaal op
de media wordt uitgesmeerd. De depressieve Teddy zoekt zijn toevlucht bij zijn
jeugdvriend Calvin, die op een afgelegen luchtmachtbasis werkt in Colorado.
Calvin, net gescheiden van vrouw en kind, slaagt er niet in om tot Teddy door
te dringen. Drie maanden na de verdwijning blijkt dat Sabrina vermoord is en
dat de dader zelfmoord gepleegd heeft.
De opdringerige
media maken het rouwproces van vrienden en familie zeer moeilijk. Steeds meer
complottheorieën en andere soorten van fake news en speculatie krijgen de vrije
loop. Teddy gaat er volledig in op en vindt uiteindelijk negatieve troost in de
dood van zijn vriendin als gevolg van een soort samenzwering. Zus Sandra zoekt
in kleine onderbrekingen van Teddy’s (en Calvins) verhaal haar eigen weg met
herinneringen aan haar zus, vormen van (groeps)therapie en uiteindelijk een
bevrijdende fietsvakantie, die ze aan het begin van het boek met haar zus had
gepland.
Niet de verdwijning/moord
zelf, maar de manier waarop vrienden en familie ermee omgaan in het oog van de
mediastorm staat centraal: ‘Its narrative touches with perfect ease on such
contemporary matters as fake news, the isolation of the digital age, conspiracy
theories and gun control (subjects that many traditional novelists seem
determined to avoid)’. (The Guardian)
Nick Drnaso werkte
aan dit filmisch uitgewerkte en sterk door cinematografie beïnvloedde project in een periode dat hij geplaagd werd door angst en paranoia.
Een verblijf bij een jeugdvriend (een militair) in het westen van de VS leverde
documentatiemateriaal en een basis voor de beeldroman. Therapeutisch was het schrijven
en tekenen van Sabrina geenszins. Na het project verviel Drnaso in een diepe
depressie.
Nick Drnaso: Sabrina, Granta, London, 2018, 203 p. ISBN 9781783784905
© 2024 | MappaLibri