Verschijning

15+ - Nog net leesbaar vanuit het zwart van de schaduw van een kat doemt op het omslag de naam van de auteur op. Onder de schaduw, in reliëf, enkele belangrijke voorwerpen, en onderaan in spookletters de titel.

Jeanne Weeber, heldin en ik-figuur, reist in het team ghosthunters van haar vader, van de ene ‘spooklocatie’ naar de andere. Het is hun taak op subtiele wijze voldoende spooky aandacht te genereren voor bezoekers van een gebied of een locatie. Ze kunnen er behoorlijk van leven, maar op hun reizen doen ze dat tamelijk primitief, met z’n vieren in een bus. Het gaat er maar om steeds voldoende spectaculaire beelden te schieten voor hun immens populaire Youtube-kanaal. Behalve Jeanne en haar vader Howard zijn er nog vaders rechterhand, Nick, en cameraman Mirza.

Het motto van het boek luidt: ‘Het belangrijkste gereedschap van een ghosthunter is een gezonde dosis wantrouwen’. Wantrouwen volop in het team, immers het is tot dan toe altijd simpelweg goed in beeld gebrachte fake geweest. Op een dag komt er een opdracht uit Holland. Nu is Jeanne, Nederlandse van geboorte, erg geïnteresseerd in haar afkomst en ze hoopt een keer naar Nederland te kunnen om onderzoek naar haar moeder te doen. Buiten haar vader om, die, zonder uitleg, steeds aangeeft daar geen zin in te hebben, vertrekt ze naar Nederland, naar een gastadres in Oss. Binnen de kortste keren wordt duidelijk dat er met door elkaar lopende tijden en werelden, voorouders, opkomende misten, geesten in beesten en een mysterieuze rode kater van fake hier in de verste verte geen sprake is. ‘De tijd van doen alsof is voorbij’. Dit wordt ook duidelijk uit het feit dat Jeanne ineens in staat blijkt entiteiten te zien (hier te vertalen als spoken of verschijningen).

Joany de Vries won de eerste prijs van een Young Adult-schrijfwedstrijd van uitgeverij Q in 2017 (de uitgeverij bestond toen 10 jaar, en heet nu Volt). De prijs: een contract voor dit eerste boek. De omgeving van haar woonplaats Oss, vooral het gebied de Maashorst, bleek ideaal voor haar verhaal. Op het platteland rond de stad spelen uiteraard allerlei sagen en legenden, waarin hiplichtjes hupsen door de nacht en de duivel (hier in de gedaantes van ene Viktor en Tarfana) zomaar kan toeslaan. Stop er een verdwenen kasteel bij, een vorstengraf, een magisch zwaard, heksen en een verdwenen moeder en je hebt ingrediënten zat voor een goed verhaal.

De Vries zet een stelletje personages neer die allemaal wel eens niet zouden kunnen zijn wie ze lijken. We hobbelen van de ene bedreiging en crisis naar de volgende en vinden de ene keer Zwaantje lief en de andere keer Griet. Jeanne wordt verliefd op twee mannen tegelijk: Wietse en Mirza, maar met Wietse wordt een en ander snel opgelost: die valt op Nick en wederzijds. Het team komt er niet uit, en dus wordt duidelijk: de heldin zal het nu zelf op moeten lossen. Het lukt haar, zo te zien. Maar dan, hollywoodmoment (!): ik heb het helemaal mis, roept de heldin! De lezer kent het procedé, Jeanne keert terug naar het strijdperk om alsnog de juiste schurk(in) aan te wijzen.

Liefhebbers van fantasy en YA-gothic zullen zeker niet teleurgesteld worden. Lezers die weinig met het genre hebben, zullen niet bekeerd raken, denk ik, verdwalend in alle bovennatuurlijke toestanden. Op een gegeven moment kon het me echt geen bal meer schelen of Viktor nu echt fout was, of Zwaantje of Griet, in welke wereld we zaten en in welke daarvan Jeannes moeder nu thuis hoorde. Maar dan is er nog wel plezier te halen uit de relaties, bij voorbeeld die tussen vader en dochter en op het punt van de liefde.

In de epiloog wordt duidelijk dat een opgefrist team klaar staat voor een volgend avontuur.

Joany de Vries: Verschijning, Volt, Amsterdam 2019, 304 p. ISBN 9789021415796. Distributie L&M Books