Voor velen is de natuur
een vorm van zuivering, een plek om het innerlijke te ontdekken en de littekens
en trauma’s te helen: een vorm van catharsis. Nature writing als
genre-overschrijdende discipline krijgt te maken met een groeiende tendens om
memoires en introspectie te verweven. Vaak gaat het om een verlies of een
trauma dat overwonnen moet worden en van zich af geschreven. Het persoonlijke
verhaal als sleutel tot de natuur.
Amy Liptrop (laureaat Wainwright Prize 2019 met The outrun (vert. De
uitweer) en Raynor Winn (nominatie Wainwright Prize 2018 met The
Salt Path (vert. Het zouten pad))
zijn twee geslaagde voorbeelden. Daar kunnen we het debuut van Luke
Turner Out of the Woods (2019) aan toe voegen. Hij is de
mede-oprichter van het online muziekplatform The Quietus en schrijft regelmatig
over muziek en cultuur voor allerhande media.
‘After the disintegration of the most significant relationship of his life,
Luke Turner seeks refuge from his demons among the trees of London’s Epping
Forest. Dazzling, devastating and highly original, this memoir is about the
irresistible yet double-edged potency of the forest, and the possibility of
learning to find peace in the grey areas of life.’ (Wainwrightprize.com)
Luke is biseksueel en heeft na een relatiebreuk, met een vrouw van wie hij nog
steeds houdt, nood aan reflectie. Hij trekt zich terug in Epping Forest, een
bos van 2400 hectaren op de grens van Groot-Londen en Sussex. Oude bossen van
een voormalig kroondomein (sinds Koningin Victoria heet het 'The People's
Forest') met soms grillig uitgegroeide bomen die eeuwen lang geknot werden.
Luke kent het bos uit zijn jeugdjaren. Op zich heeft hij geen probleem met zijn
geaardheid, maar als zoon van Methodistische predikanten blijft de nood om zich
te bevragen en zijn wereld binnen een religieus kader te duiden. Nu verbindt
hij homoseksualiteit met de geschiedenis van het bos, traditioneel een
toevluchtsoord voor allerhande vogelvrijen.
De grillige bomen van Epping Forest (zie beneden) vormen haast een Kamasutra
van verboden standjes; afwerkplekjes afgebakend met verstrooide condooms.
Turners zoektocht naar identiteit en verbondenheid vermengt zich op een
toegankelijke manier met het onderzoek van academici als Eduardo Kohn (How Forests Think)
and Catriona Sandilands (Queer Ecologies). Een mens en
heteroseksualiteit overschrijdende antropologie.
Het bos waarin Turner toevlucht zoekt, een kathedraal van bomen, werkt zowel
inspirerend als afschrikkend, zowel helend als ontwrichtend, zowel hemels als
hels. Als het sluimerende onderbewustzijn maakt het deel uit van ons bestaan:
'We carry the forest with us, inside us. We are the forest.' (The Guardian)
'Midway upon the journey of our life
I found myself within a forest dark,
For the straightforward pathway had been lost.
Ah me! how hard a thing it is to say
What was this forest savage, rough, and stern,
Which in the very thought renews the fear.
So bitter is it, death is little more;
But of the good to treat, which there I found,
Speak will I of the other things I saw there.'
(Motto Out of
the Woods (Dante, The
Inferno, Canto I))
Luke Turner: Out of the Woods, Weidenfeld & Nicolson London,
2019. 271 p. ISBN 9781474607155. Distributie Orion Publishing Group
© 2024 | MappaLibri