Een vrouw en een man komen bij de dokter. Zij ziet er geweldig uit, met
een prachtige jurk en dure juwelen, helemaal opgemaakt, hoewel haar make-up
niet zo vakkundig lijkt te zijn aangebracht. Hij ziet er grauw uit, ouder dan
hij zou blijken te zijn, achteloos en in de haast aangekleed. De dokter vraagt
hen de reden van hun bezoek uit te leggen. Zij begint als een wervelwind te
vertellen over de veranderingen die ze heeft opgemerkt, startend bij de
vaststelling dat haar man minder begon te schilderen. Uiteindelijk ging het van
kwaad naar erger, waardoor ze aan het twijfelen sloeg. Registreert hij wel nog
iets? Luistert hij wel nog naar haar? Begrijpt hij nog wat ze zegt? De dokter
kijkt van de vrouw naar de man en begrijpt dat er iets moet gebeuren. Zijn
besluit gooit het leven van het koppel overhoop, maar laat evenmin de lezer
onberoerd. Had hij eerder de signalen moeten opmerken? En waar ging het precies
verkeerd? Niets is wat het lijkt te zijn.
De vrouw van de schilder is niet alleen een verhaal, maar een
graphic novel, ontsproten uit de samenwerking tussen Peter De Voecht en Trui
Chielens. De tekeningen van Chielens lijken op het eerste gezicht het verhaal
van de vrouw te bevestigen. De openingsafbeelding laat man en vrouw zien. Beiden
zien er bedrukt uit, maar dan op een verschillende manier: de vrouw ziet er vrij
zelfbewust uit, weliswaar met een zweem van wanhoop in de ogen. Het lijkt haar
veel moeite te hebben gekost om naar de dokter te komen. Moest ze haar man
overtuigen om toch maar een dokter te raadplegen? De man daarentegen staart met
ingetrokken schouders naar een onzichtbare verte. Wat gaat er door hem heen? In
ieder geval heeft hij iets verdrietigs over zich. De positionering van beide
personen suggereert dat de vrouw het voortouw heeft genomen om haar arme man
naar zijn genezingsproces te begeleiden. Niets is wat het lijkt te zijn.
Waar de vrouw in de
loop van het verhaal steeds kleurrijkere, soms haast theatralere vormen
aanneemt, wordt haar man steeds bleker. Her en der is hij niet meer dan enkele
lijnen, slechts verworden tot een schim. Het doet de vrouw twijfelen of hij wel
nog mee is in haar verhaal. Ook hier vermoedt de lezer dat de man ziek is.
Lijdt hij aan geheugenverlies? Is hij de herinneringen aan een gezamenlijk
leven met zijn vrouw kwijt? Wat zou er zijn gebeurd? Slechts bij één aspect
verliest de vrouw haar kleurrijke zelf, namelijk wanneer kinderen ter sprake
komen. De kleur heeft plaatsgemaakt voor witzwarte accenten en de vrouw lijkt
nu zelf tot een schim verworden. Zouden ze ooit kinderen hebben gehad en iets
dramatisch hebben meegemaakt? Of hadden ze een niet-vervulde kinderwens die tot
op vandaag pijnlijk doorleeft? Is het geheugenverlies van de man hieraan
gerelateerd, gaat het om een traumatisch gevolg? Niets is wat het lijkt te
zijn.
Niets is
wat het lijkt te zijn. Deze idee lijkt in De
vrouw van de schilder wel op zijn plaats te zijn. Maar wat wel zeker is, is
dat de samenwerking tussen Peter De Voecht en Trui Chielens een succes mag
worden genoemd. De suggestieve kracht van zowel de tekst als de tekeningen, en het
samenspel tussen beide creëert een verhaal dat meer dan één lezing stimuleert. Het
is een bijzonder ontroerende en verrassende graphic novel. Een prachtig maar
vooral krachtig kleinood met een thematiek die niemand onberoerd laat.
Peter De Voecht, Trui Chielens: De vrouw van de schilder,
De Eenhoorn, Wielsbeke 2019. ISBN 9789462913721
© 2025 | MappaLibri