Sublimeren van vorm

Nog tot 2 februari 2020 loopt in België op verschillende locaties Europalia Romania. Het tweejaarlijkse kunstenfestival dat doorgaans een specifiek land centraal zet. Na Turkije (2015) en Indonesië (2017) staat nu Roemenië centraal. Meteen ook de 50ste verjaardag van een gevestigde waarde in het cultuurlandschap die in 1969 de spits afbeet met Italië (het enige land dat twee keer (1996, 2003) centraal stond).

De prestigieuze Brancusi-expo in Bozar (Brussel) is ongetwijfeld de grote publiekstrekker van Europalia Romania. De in Parijs begraven Roemeen Constantin Brancusi (1876-1957) wordt gezien als de meest invloedrijke beeldhouwer van de twintigste eeuw. Als pionier van het modernisme is hij een sleutelfiguur in de internationale kunstgeschiedenis.

Het is de eerste tentoonstelling over Brancusi in Brussel. Bijna 25 jaar geleden vond in Parijs de laatste solotentoonstelling plaats. Topstukken van over de hele wereld werden samengebracht. Zowel meesterwerken als ’Slapende muze’ (zie beneden), ‘De Kus’ (zie boven) en ‘Leda’, als minder gekende stukken die voor het eerst getoond worden. Ze gaan de dialoog aan met werken van tijdgenoten (Duchamp, Modigliani, Man Ray, Rodin e.a.).

De catalogus geeft ‘een beeld van de geheel eigen artistieke weg van Constantin Brancusi: een zoektocht naar het wezen van mensen en dingen door stapsgewijs de vorm te sublimeren. Het focust op zijn uitzonderlijke talent, dat hem voor zeer uiteenlopende kunstenaars tot de vader van de moderne beeldhouwkunst maakte. Bijzondere aandacht is er voor zijn fotografie, die hij niet alleen met passie beoefende, maar waarmee hij ook zijn eigen esthetische visie wist op te leggen.’ 

Brancusi: Sublimeren van vorm, Europalia & Uitgeverij Snoeck, Gent, 2019, 238 p. : ill. ISBN 9789461611451





© 2024 | MappaLibri