De overlevenden

Toen tiener Kieran Elliot jaren geleden met zijn toenmalige vriendinnetje een romantische namiddag doorbracht in de grotten op het strand van Evelyn Bay, kon hij niet vermoeden dat hij twaalf jaar later nog steeds met schuldgevoelens zou terugdenken aan die fatale dag. Door Kierans impulsieve beslissing kwamen onrechtstreeks zijn grote broer Finn en diens vriend Toby Gilroy om in een zware storm op zee. Kieran is daarna zijn geboorteplaats ontvlucht en woont nu in Sydney met zijn vrouw en hun pasgeboren dochter Audrey. Maar omdat Kierans vader snel achteruit gaat door dementie, besluit Kieran met zijn gezin een bezoek te brengen aan zijn ouders om zijn moeder te helpen hun verhuis naar een assistentiewoning in Hobart voor te bereiden.

Maar niet iedereen ziet Kieran graag terug opduiken in Evelyn Bay. Liam, de nu zestienjarige zoon van Toby Gilroy neemt Kieran de dood van zijn vader nog steeds kwalijk. En Kieran is nog maar net aangekomen of op het strand wordt het levenloze lichaam van de jonge Bronte gevonden. De studente werkte in de lokale bar Surf and Turf, waar ook Kierans jeugdvriendin Olivia Birch en Liam Gilroy werken. Oude banden worden weer aangehaald, maar de dood van Bronte maakt dat iedereen achterdochtig is en houdt het dorpje in een stevige wurggreep. De gelijkenissen met de verdwijning van de veertienjarige Gabby Birch, de zus van Olivia, jaren geleden zijn immers wel erg opvallend.

De Britse Jane Harper verhuisde als kind naar Australië en werd meteen verliefd op het uitgestrekte land. Haar vorige boeken De droogte, Wildernis en Verlaten speelden zich af op verschillende plaatsen in Australië en gaven al een glimp van het veelzijdige karakter van het Australische landschap. Deze keer trekt Harper naar de kust van Tasmanië waar de actie zich afspeelt in een kleine gemeenschap die leeft van het surftoerisme in de zomer. Ook nu weer weet Harper het decor heel treffend te beschrijven waardoor het verhaal zich voor je ogen afspeelt.

Er is vooral onderhuidse spanning voelbaar tussen de personages. Je merkt al snel dat verschillende personages het achterste van hun tong niet laten zien en de dramatische gebeurtenissen in het verleden nog steeds spelen. Harper schakelt tussen heden en verleden waardoor steeds duidelijker wordt wat er destijds is gebeurd en wie verantwoordelijk is. De schrijfster neemt haar tijd en werkt langzaam toe naar een vrij logische ontknoping.

De overlevenden moet het vooral hebben van de schrijfstijl en Harpers gave om een mooie sfeerzetting neer te zetten. Het boek had iets spannender gemogen, maar aangename lectuur is het zeker.

Jane Harper: De overlevenden, Bruna, Amsterdam 2021, 416 p. ISBN 9789400511545. Vertaling van The Survivors door Marike Groot en Sander Brink. Distributie: Standaard Uitgeveri