Toen was ze weg

Van de ene op de andere dag verdwijnt de vijftienjarige Ellie Mack spoorloos ergens tussen haar huis en de bibliotheek. Na een intensief onderzoek vindt de politie geen enkel aanknopingspunt en dus beginnen de onderzoekers te vermoeden dat Ellie is weggelopen. Haar moeder, Laurel, gelooft echter niet dat haar oogappel is weggelopen en geeft de hoop niet op om haar dochter ooit nog levend terug te zien. Alles en iedereen moet wijken voor de zoektocht naar Ellie. Het kost Laurel uiteindelijk haar huwelijk en ze vervreemdt van haar andere kinderen, Hanna en Jake.

Tien jaar later ontmoet Laurel in een koffiebar toevallig de charmante Floyd Dunn met wie het meteen klikt en niet lang nadien beginnen de twee een relatie. Ook Floyd heeft kinderen, de humeurige tiener Sara-Jade met zijn ex Kate en de negenjarige Poppy, met een andere ex. Wanneer Laurel Poppy ziet vallen haar meteen de gelijkenissen op met haar verdwenen dochter. Het kuiltje in haar wang, het brede voorhoofd, de zware oogleden… En dan wordt plots de rugzak van Ellie teruggevonden op het jaagpad naast het kanaal…

Toen was ze weg is de derde thriller van de Britse Lisa Jewell die naar het Nederlands werd vertaald. Eerder werden Ik volg je (Bruna 2019) en De mensen boven ons uitgegeven, hoewel Toen was ze weg eigenlijk eerst werd geschreven. Gelukkig schrijft Jewell standalones dus in principe maakt het niet zo veel uit in welke volgorde de boeken vertaald worden. Ook in Toen was ze weg merk je Jewells achtergrond als schrijfster van romantische romans, de focus ligt vooral op de karakterontwikkeling en de spanningsboog is niet altijd even strak gespannen.

De spanning situeert zich vooral in het eerste deel van het boek, waar het voor de lezer nog onduidelijk is waar het verhaal naartoe gaat. Jewell wisselt af tussen hoofdstukken in het heden en ‘toen’ en ook Ellie zelf komt aan het woord. Hierdoor krijgt het personage meer diepte. Ongeveer halverwege wordt duidelijk wat er gebeurd is met Ellie en daarna verdwijnt de spanning grotendeels uit het boek. Enkel het motief van de dader moet nog uitgeklaard worden en de meeste vragen worden beantwoord in het tweede deel. Hier ligt de focus meer op de karakterontwikkeling en de relatie tussen Laurel en Floyd.

Hoewel de ontknoping in de lijn ligt van het gedrag en de geschetste persoonlijkheid van de personages, maakt Jewell iets te vaak gebruik van toevalligheden om de puzzelstukjes finaal op hun plaats te laten vallen. Het maakt van Toen was ze weg een vlot leesbaar, prettig geschreven boek, dat echter wat te voorspelbaar is om doorgewinterde thrillerlezers te kunnen verrassen. Daarvoor geeft de schrijfster doorheen het verhaal ook iets te veel ‘subtiele’ hints naar hoe de vork in de steel zit.

Lisa Jewell: Toen was ze weg, Bruna, Amsterdam 2021, 319 p. ISBN 9789400513655. Vertaling van Then She Was Gone door Ineke de Groot. Distributie: Standaard Uitgeverij