Waarom een okapi witte sokken draagt. Een dierenwereld vol kleuren

9+ - Kleur staat centraal in dit informatieve dierenboek. Dit zien we al in de kaft, die meteen de aandacht trekt: levendig gekleurde dieren steken af tegen een zwarte achtergrond. De figuren zijn op zo’n manier gespiegeld dat het lijkt alsof we in een kleurrijke caleidoscoop van dieren kijken. De kaft toont reeds aan dat sommige dieren erg opvallen, terwijl andere net volledig kunnen opgaan in hun omgeving.

Het boek begint met een dierenstamboom, waarin we de indeling gewervelden-ongewervelden te zien krijgen, met de verschillende dieren die tot deze categorieën behoren, zoals zoogdieren, reptielen en vogels. Daarna besteden twee pagina’s aandacht aan de vacht van dieren. Welk type vacht hoort bij welk dier en wat is het nut van zo’n vacht?

In de volgende hoofdstukken worden verschillende uiterlijke kenmerken besproken. Hierbij staat kleur centraal. Welke dieren worden gekenmerkt door welke kleuren? Waarvoor dienen bepaalde strepen en vlekjes? Welke dieren kunnen veranderen van kleur? Welke functies hebben bepaalde kleuren?

Zo is rood een heel opvallende kleur, die verschillende functies kan vervullen voor verschillende dieren. Een rode ibis eet rood voedsel, de Japanse makaak heeft een rood gezicht als hij gezond is, en de kleur van de rode fluweelmijt waarschuwt roofdieren dat ze beter uit de buurt blijven.

Terwijl kleuren als rood en geel doorgaans de favoriete kleuren zijn van dieren die graag opvallen, is groen een kleur die vooral goed past bij dieren die liever niet gezien worden, in de bossen en groene oceanen. Ook zwart valt meestal niet op en is daarom de ideale kleur voor een roofdier als de zwarte panter, die graag opgaat in de schaduw om zijn nietsvermoedende prooi ongemerkt te kunnen begluren.

In elk hoofdstuk wordt eerst in een drietal zinnen een algemene inleiding gegeven over het uiterlijke kenmerk. Daarna krijgen we, gespreid over twee pagina’s, een overzicht van dieren die dit kenmerk bezitten. Sommige dieren worden vergezeld van een kort tekstblokje, met uitleg over de functie van het kenmerk. Andere dieren krijgen geen uitleg naast hun tekening, maar enkel een kernwoord, zoals ‘camouflage’, ‘verblinden’, en ‘gevaar’. Dit is typisch voor het boek: de bontgekleurde illustraties nemen de bovenhand; informatie is steeds kort en krachtig. Niet alleen de dieren zelf zijn heel kleurrijk getekend, ook de pagina-achtergronden krijgen telkens een andere, opvallende kleur.

Terwijl in de eerste hoofdstukken telkens gefocust wordt op een specifieke kleur of een patroon, wordt in volgende hoofdstukken dieper ingegaan op de redenen achter bepaalde kleuren en patronen. Sommige van deze redenen kwamen reeds aan bod in de eerste hoofdstukken, zoals ‘opvallen’ en ‘opgaan in de omgeving’. In deze hoofdstukken worden echter andere dieren besproken en krijgen we ook meer inzicht in onder andere slimme vermommingen en het kleurenverschil tussen mannetjes en vrouwtjes.

In het laatste hoofdstuk wordt nog meegegeven wat we zelf kunnen doen om de mooie kleurenpracht van het dierenrijk te bewaren. Het boek sluit ten slotte af met een woordenlijst en index.

Catherine Ard, Greer Stothers: Waarom een okapi witte sokken draagt. Een dierenwereld vol kleuren, Davidsfonds/Infodok, Antwerpen, 63 p. : ill. ISBN 9789002274022. Vertaling van Kaleidoscope of creatures door Saskia Martens. Distributie Standaard Uitgeverij