Vossenjacht

Vossenjacht van Racheda Kooijman is een jacht naar de waarheid, een jacht naar een vader en een jacht naar een partner. De jonge Nadia, hoofdpersoon van het boek, is zoekend naar haar rol in de wereld, maar vooral naar haar vader. Ze heeft een Nederlandse moeder en een Marokkaanse vader, die vertrokken is toen zij nog een baby was. Daardoor heeft zij het gevoel dat ze nergens echt bij past: niet bij de Marokkaanse wereld, die ze niet kent, maar ook niet bij haar Nederlandse klasgenoten die grapjes maken over haar uiterlijk. Ook wil ze weten waarom haar vader haar in de steek heeft gelaten.

Onder invloed van haar vriend Reyn, besluit ze de stap te zetten en haar vader op te zoeken en zelfs naar Marokko te gaan om kennis te maken met de rest van haar familie. De stap brengt haar uiteindelijk naar de waarheid, maar is ook een stap naar volwassenheid. Haar vader blijkt zich te conformeren aan wat zijn familie van hem verwacht en gaat ervanuit dat zijn dochter hetzelfde zal doen. Zo dwingt Nadia’s zoektocht haar om een keuze te maken: regie nemen over haar eigen leven of zich neerleggen bij de wil van anderen.

Kooijman verwerkt door het boek verschillende motieven die gelaagd terugkomen. De vos is aanwezig als een pels bij Nadia’s therapeute en als een sekspelletje bij Reyn (what’s in a name). De jacht zien we terug in Reyn’s jacht op Nadia, in haar zoektocht naar haar vader, maar ook in haar jacht op mannen, die in het boek Freudiaans geduid wordt als een verlangen naar de ontbrekende vader. De titel is zo voor meerdere interpretaties vatbaar.

Een belangrijk motief is doorgaan. In Marokko beklimt Nadia samen met Reyn en een gids de Toubkal, de hoogste berg van het Atlasgebergte. Nadia’s tempo ligt lager dan dat van Reyn en de gids, waardoor de gids haar voortdurend aanspoort met ‘Jalla, jalla, Nadia’. Jalla betekent doorgaan en dit wordt Nadia’s mantra gedurende haar zoektocht. Verdergaan is ook wat Nadia uiteindelijk doet, los van haar ouders door haar eigen weg te zoeken.

‘Ik ben geen halfbloed, ik ben een halfgod. De goden hebben mij voor de helft opgevoed. Zij hebben de plek van mijn vader ingenomen. Hij heeft mij gegeven wat hij me kon geven; al was het alleen maar het leven. Wie ben ik om daar iets van te vinden? Ik heb zijn gift aangenomen en ben verdergegaan.’

Vossenjacht is een interessant boek, vooral door de persoon van Nadia. In haar komen de problemen in de hedendaagse samenleving rondom identiteit en individualisme samen. Wie ben je als je geen onderdeel bent van een groep? En wie ben je als onderdeel van een groep? En is er een middenweg waarbij je jezelf kan zijn, maar toch verbonden bent met anderen? De jacht naar die middenweg is misschien wel belangrijker in dit boek dan welke andere jacht dan ook.

Racheda Kooijman: Vossenjacht, Orlando, Amsterdam 2021, 239 p. ISBN 9789083146850. Distributie Elkedag Boeken