Zwart zout

Zwart zout is het tweede boek rond de Zweedse Tuva Moodyson, die aan haar laatste weken bezig is als journaliste bij de Gavrik Posten. Na Tuva’s opmerkelijke verslaggeving rond de Medusa-moorden (zie De jacht) is Tuva immers opgemerkt door een grotere krant en verhuist ze binnenkort naar Malmö. Ze is al volop afscheid aan het nemen van haar baan, haar collega’s en haar vrienden wanneer Gustav Grimberg, de directeur van de lokale dropfabriek plots van de schoorsteen van zijn fabriek springt. Het hele dorp staat meteen in rep en roer, want hoewel de familie Grimberg een teruggetrokken, mysterieus leven leidt in hun woongedeelte boven de fabriek, is de Grimberg-dropfabriek ook de belangrijkste werkgever van Gavrik. Alles wijst op zelfmoord, maar wanneer even later een werknemer van de fabriek vermoord wordt teruggevonden, wordt duidelijk dat Tuva’s laatste weken in Gavrik nog hectisch en druk zullen worden.

De jacht
was de eerste kennismaking met Tuva Moodyson en Will Dean gaat in Zwart zout verder op zijn elan van het eerste deel in deze serie. Nog steeds is het hoofdpersonage de belangrijkste troef in deze reeks. Tuva is een gedreven journaliste die een verhaal steeds tot op het bot wil ontleden. Sommige inwoners van Gavrik zien haar daarom liever gaan dan komen, maar Tuva werkt steeds met het grootste respect voor haar verhaal en zijn betrokkenen. Ze heeft een uitstekende band met haar bazin en ook met haar collega’s werkt ze graag samen. Haar beste, en eigenlijk enige, vriendin is Tammy die een Thaise foodtruck uitbaat op het plein van Gavrik.

Doordat het verhaal zich afspeelt in een kleine gemeenschap als Gavrik maakt dat het aantal personages – en daders – tamelijk beperkt blijft. Dit houdt het verhaal overzichtelijk en omdat het hele boek vanuit het standpunt van Tuva wordt verteld, kun je je goed in haar inleven. Will Dean recycleert ook een aantal personages die ook al in het eerste deel hun opwachting maakten, maar met de familie Grimberg heeft hij ook een nieuw blik personages opengetrokken. De Grimbergs – grootmoeder Cici, Gustavs vrouw Anna-Britta en dochter Karin – leven boven de werkruimtes van de fabriek, ver weg van de schijnwerpers. Geen buitenstaander heeft hun woonvertrekken ooit gezien, de meeste bezoekers raken niet verder dan de weelderige ‘ontvangstruimte’. Een waas van geheimzinnigheid hangt rond de Grimbergs en al snel vermoed je dat hier wel wat figuurlijke lijken uit de kast kunnen vallen. Samen met Tuva maakt de lezer kennis met deze onbekende familie.

Zoals we uit De jacht hebben onthouden is Tuva doof, maar dat belemmert haar allerminst om haar werk grondig uit te voeren. Het strekt de schrijver tot eer dat hij kiest voor een personage met een handicap, maar hij kan het niet laten om regelmatig de aandacht te vestigen op de leeglopende batterij van Tuva’s hoorapparaat of de moeilijkheden die ze ondervindt in het kille, gure Zweedse weer. Dit haalt de vaart uit het verhaal en draagt weinig bij tot de plot. Wat Dean wel uitstekend weergeeft, is het leven in een afgelegen kleine Zweeds dorpje als Gavrik. Je voelt op elke bladzijde de samenhorigheid van de bewoners en de angst voor het onbekende van buitenaf.

Kortom, dit is een ideale reeks om gezellig en lekker warm te lezen op gure winterdagen. De spanning in Zwart zout is iets minder bijtend dan het Zweedse weer in februari, maar Tuva Moodyson is een sympathiek personage dat je graag beter zou leren kennen. Benieuwd hoe ze de overstap naar het stedelijke Malmö zal verteren, tenzij de liefde Tuva toch nog in Gavrik houdt.

Will Dean: Zwart zout, Bruna, Amsterdam 2021, 445 p. ISBN 9789400512115. Vertaling van Red Snow door Catalien en Willem van Paassen. Distributie Standaard Uitgeverij