Matrix

Lauren Groff (1978) werd geboren in Cooperstown (New York), en studeerde aan het Amherst College (BA) en de University of Wisconsin (MFA). Ze verhuisde van New York naar Florida (Gainesville) met haar man en twee kinderen. Groff schrijft verhalen voor onder meer The Atlantic Monthly, Ploughshares, Glimmer Train, Hobart en Five Point.

In 2008 debuteerde ze met de roman The Monsters of Templeton (vert. De monsters van Templeton). Centraal staat een ongewild zwangere 28-jarige studente, die na een stukgelopen relatie met een universiteitsprofessor terugkeert naar de plaats waar ze opgroeide om de identiteit van haar biologische vader te achterhalen. Groffs geboorteplaats Cooperstown, gesticht door de vader van Schrijver James Fenimore Cooper, stond model voor het fictieve Templetown en Groff gebruikt flink wat elementen uit zijn werk om haar verhaal te stofferen.

Groffs kortverhalen werden gebundeld in Delicate Edible Birds and Other Stories (2009). Negen verhalen, die een tijdspanne van een eeuw omvatten, zoomen in op een levensfase van verschillende vrouwelijke personages. De roman Arcadia (2012) volgt de opgroeiende Bit, geboren en getogen in een commune in de jaren zeventig, en de keuzes die hij moet maken om zijn leven te sturen. De grote doorbraak kwam er voor Lauren Groff met de National Book Award finalist Fates and Furies (2015, vert. Furie en fortuin).

Furie en fortuin is het verhaal van het tragische verloop van het huwelijk tussen Lancelot ‘Lotto’ Satterwhite en Mathilde. Na het overlijden van zijn vader wordt Lotto door zijn bemoeizieke moeder op internaat gestuurd, waar hij volledig wegkwijnt. Aan de universiteit bloeit hij open, ontdekt het toneel en ontmoet zijn romantische liefde. Maar al in de prille wittebroodsweken worden kiemen van een noodlottige breuk in de verre toekomst zichtbaar.

Op basis van dit palmares werd Lauren Groff geselecteerd voor de Granta Best of Young American Novelists 3 (2017), een lijst die om de tien jaar door het magazine Granta wordt opgesteld om jong (jonger dan veertig) en veelbelovend Amerikaans talent in de schijnwerpers te zetten.

Met de verhalenbundel Florida (2018, Florida) haalt Groff voor de tweede maal de finale van de National Book Award for Fiction. Net veertig geworden, overstijgt Groff daarmee haar status van veelbelovend talent. Met drie romans, twee verhalenbundels en een aantal onderscheidingen heeft ze zich ontpopt tot een vaste waarde binnen de Amerikaanse literatuur.

De ‘furie’ van Groffs laatste roman is duidelijk aanwezig bij de hoofdpersonages van deze verhalen, waarvan sommigen dezelfde vrouw lijken te zijn. Een gehuwde vrouw met twee kinderen die in Florida woont, waar de verhalen zich afspelen, kan doorgaan voor een alter ego van Lauren Groff zelf. De personages zijn woedend op zichzelf, op anderen, op de afvalmaatschappij, op de prestatiedruk en de ideaalbeelden die nagestreefd moeten worden.

Groffs vierde roman, Matrix (2021, Matrix), werd tevens genomineerd voor de National Book Award Shortlist. Maar ook deze derde nominatie kon ze niet verzilveren. Opvallend voor haar oeuvre is de keuze voor een historische roman, waarin het leven van Marie de France (ca. 1160-1215) verbeeld wordt. Zij is gekend om haar Lais, fabels met een morele inslag uit de Hoofse literatuur. Centraal staat hoe Marie als zeventienjarige in opdracht van Eleonora van Aquitanië afreist naar Engeland om een klooster in verval te leiden.

Te ruw en te grof voor het huwelijk of het hoofse leven, wordt ze van het Franse Hof verbannen om in het zweet des aanschijns als Priorin en later Abdis een kloostergemeenschap te laten bloeien. Groff dicht Marie de France een lesbische geaardheid toe, en laat haar gemeenschap van vrouwen tot een zelfstandige, feministisch maatschappijmodel uitgroeien. Groff hanteert daarbij een wervelende, vrij barokke taal die een sfeer van Oud-Engelse godsvrucht en mystiek oproept.

Lauren Groff: Matrix, Riverhead Books, New York, 2021, 260 p. ISBN 9780593421192. Distributie Penguin RandomHouse International

Lauren Groff, Matrix, De Bezeige Bij, Amsterdam, 2021, 301 p. ISBN 9789403107011. Vertaling van Matrix door Lucie Schaap. Distributie Standaard Uitgeverij