Ingrid Biesheuvel heeft als vertaalster
van Middelnederlands haar strepen wel verdient. Eerder vertaalde ze werk van
Jacob van Maerlant (Ambo 1998), Floris en Blancefloer (Querido 2001) en
verschillende Arturverhalen in de bundel De ridders van de ronde tafel (Athenaeum-Polak
en Van Gennep in 2012). Ook via haar nieuwste vertaling, de Roman van
Heinric en Margriete van Limborch kan het publiek weer kennis maken met de
wereld van de ridderroman. Deze keer met minder wonderlijke gebeurtenissen dan
bij Arturs ridder, maar wel met meer belegeringen, veroveringen én de liefde.
Voor deze
vertaling gebruikte Biesheuvel twee versies van de tekst: het Middelnederlandse
handschrift A in 1846-1847 geëditeerd door Van den Bergh
en het Ripuarische - een Duits dialect uit de regio Noordrijn-Westfalen - handschrift
B, beschikbaar in een editie van Meesters
uit 1951. Over het algemeen zorgt Biesheuvel voor een zorgvuldige vertaling,
waarin alle onderdelen uit de oorspronkelijke tekst(en) ook terugkomen in de
vertaling. Zo worden bijvoorbeeld ook stoplappen van de schrijver/kopiïst
vertaald, opmerkingen als ‘dat las ik tenminste in mijn Franse bron’ en de door
de personages veelgebruikte uitroep ‘Bij God’. Biesheuvel levert daarmee een
brongerichte vertaling af, die de lezer een goed beeld geeft van de volledige middeleeuwse
tekst, met als verschil dat zij voor proza kiest. Dat maakt de tekst niet
alleen toegankelijker voor de hedendaagse lezer die niet meer aan rijm gewend
is – buiten Sinterklaasgedichten – maar helpt vaak ook bij het letterlijk
vertalen van de tekst. Rijmdwang kan dan niet tot aparte keuzes leiden.
Laten we een stukje brontekst en
vertaling nader bekijken. Hier worden de hertog van Limborch en zijn twee
kinderen Heinric en Margriete geïntroduceerd:
‘Twee kinder haddi ende nemmere,
Die beide noch cleine siin;
Dat een was een
joncheerkiin
Out wel van sestien jaren,
Dat gherne
plach met spor[ewaren]
Savons te vaerne in rivieren;
Dander
was hovesch ende goedertieren,
Scamel ende niet te bout,
Een jonfroukiin .XIII. jaer out’
(Editie
Van den Bergh, 1846-1847)
‘Hij had maar twee kinderen,
allebei nog jong bij het begin van ons verhaal. Het ene kind, een jongen, was
zestien jaar. Die deed niets liever dan in de avonduren met sperwers op jacht
gaan langs de oevers van de rivier. Het andere was een meisje van dertien,
hoofs en zachtmoedig, bescheiden en een beetje verlegen.’
(Vertaling Biesheuvel 2021)
Buiten de
toevoegen ‘bij het begin van ons verhaal’ stemt de informatie uit de teksten
exact overeen. De volgorde van de informatie verschilt bij de introductie van Margriete,
omdat Biesheuvel kiest voor een prettig leesbare en logische zin en de
Middelnederlandse schrijver vanwege het rijm gekozen heeft voor een afwijkende
volgorde. Alle details uit het Middelnederlands komen ook terug in de
vertaling.
Ik
wil nog even stilstaan bij de keuze van het gebruiken van de beide middeleeuwse
versies van het verhaal. Het is goed dat het geheel wordt bekeken en dat de jongere
Ripuarische tekst bij de vertaling betrokken wordt, onder andere omdat deze dichter
bij de bron staat, zoals Biesheuvel zelf in het nawoord aangeeft. Maar door de
keuze van het vertalen van de Middelnederlandse versie en deze aan te vullen
met passages die enkel in de langere Ripuarische versie staan, wordt er een
hybride tekst gemaakt die in het verleden niet bestaan heeft. De handschriften
wijken namelijk op meer punten van elkaar af dan enkel de lengte. Om een
voorbeeld te noemen: in het hierboven geciteerde stuk worden de leeftijden van
Heinric en Margriete bij het begin van het verhaal genoemd. Maar die zijn
anders in het Ripuarische handschrift B, waar Heinric 17 is en Margriete 16.
Dat roept bij mij de vraag op waarom er niet gekozen voor de vertaling van het
volledige Ripuarische handschrift?
Na deze korte kanttekening wil ik ingaan op het verhaal
zelf. Zoals al gezegd, gaat dat over Heinric en Margriete, de kinderen van de
hertog van Limborch. Margriete wordt op jonge leeftijd ontvoerd en komt in
Griekenland terecht, waar ze hofdame wordt bij de gravin van Athene, waar een
liefde opbloeit tussen haar en de zoon van de graaf, Echites. De ouders van
Margriete zijn in de veronderstelling dat Margriete niet meer in leven is, maar
als Heinric ontdekt dat zijn zus nog leeft gaat hij op een queeste om haar te
vinden. Onderweg helpt hij bij belegeringen van steden én ten slotte leert ook
hij de liefde kennen. Vele bijfiguren, zoals de vriend van Echites, Evax en
diens schildknaap Jonas beleven, eigen ridderavonturen én liefdesavonturen.
De vele
avonturen maken het boek spannend, en soms vergelijkbaar met een moderne soap
vooral door het relatief grote aantal personages. Naar het einde toe vermindert
de spanning, maar gebeuren er andere interessante zaken. Het is dan eigenlijk
al duidelijk hoe het gaat eindigen, maar dat einde laat op zich wachten door
verschillende kaderverhalen – hoewel dat niet altijd helemaal het juiste woord
is. Zoals Geert Warnar in zijn inleiding al aangeeft, maakt de lezer kennis met
meerdere verschillende genres. Het boek is meer dan een ridderroman met queestes
én de liefde, maar biedt ook ruimte voor een allegorie en vorstenspiegel, een
klein bestiarium en een koningsspel waarbij de personages samen filosoferen
over de liefde. Daardoor doet het boek – en dit is niet negatief bedoeld – soms
aan als een omgevallen middeleeuwse boekenkast. Voor wie zicht wil krijgen op
meer dan de ridderroman en wil weten wat er in de middeleeuwen aan verhalen te
krijgen was, is dat alleen maar een pluspunt.
De Limborch sluit aan in
de literaire traditie en maakt gebruik van bekende topoi. Zo is het boek als
geheel te typeren als een doortocht met troonsbestijging als happy end. Het
verhaal is dan ook niet zonder reden gegoten in twaalf hoofdstukken naar
analogie van de Aeneas van Vergilius. En ander belangrijk thema is
liefde als bron van deugdzaamheid. Margriete wijst Echites aanvankelijk af en
maant hem aan om een ridder te worden die alom geprezen wordt om haar liefde te
winnen. Het is pas dan dat hij als ridder de wereld in trekt om goed te doen. Maar
de roman volgt niet altijd de traditie. Via hyperbolen en understatement werkt
de roman op de lachspieren, bijvoorbeeld in de omschrijving van gevechten,
zoals die tussen Echites en Polifemus:
‘De dappere ridder draaide zich
om en sloeg de Barbariër [= Polifemus] zo hard boven op de schouder dat hij hem
de arm afhakte. Polifemus moest nu wel even opgefrist worden, wilde hij er nog
enigszins bovenop komen.’
Nu kennen we deze understatements bij gevechten ook uit
andere ridderromans, maar de schrijver
van de Limborch wijkt toch echt af van de traditie bij het
omschrijven van jonkvrouwen:
‘Laat me u daarom nu eens de koningsdochter opnoemen die
daar aanwezig waren: allereerst Esioene van Salencen, een beeldschoon meisje.
[…] Want er was helemaal niets op haar aan te merken, behalve misschien dat ze
een beetje lispelde als ze sprak. Verder was iedereen het erover eens dat ze
perfect was. [..] Er was ook een bevallige jongedame genaamd Celidone van
Dalmatië. Die was zó mooi dat niemand haar in schoonheid kan overtreffen. In
haar aanwezigheid verbleekten alle andere meisjes aan het hof van de keizerin.
Er was alleen iets aan te merken op haar manier van lopen, want ze liep een
beetje mank, en daar geneerde ze zich voor.’
En zo gaat de spot met de
clichématige omschrijving van het uiterlijk van prinsessen door.
Deze vertaling is een
aanrader voor wie interesse heeft in middeleeuwse literatuur door de combinatie
van genres, de topoi en de stijlfiguren, maar ook een aanrader voor wie een
spannend ridderverhaal wil lezen – alhoewel die lezer wellicht wat moeite heeft
met de kaderverhalen zoals de vorstenspiegel. En mooi dat deze teksten door
deze zorgvuldige vertaling nu weer breder toegankelijk zijn. Chapeau voor deze vertaling!
Ingrid
Biesheuvel (vert.): Roman van Heinric en Margriete van Limborch, Athenaeum-Polak
& Van Gennep, Amsterdam 2021, 484 p. : ill. ISBN 9789025310684. Distributie
L&M Books
© 2024 | MappaLibri