Je liet mij leven

Het leven van de twaalfjarige Evelyn Black neemt een dramatische wending wanneer op een nacht haar vader, moeder en zusje worden vermoord in hun eigen huis. Als bij wonder weet Eve zelf te ontsnappen aan ‘de spoorloze man’, een misdadiger die bij mensen thuis binnendringt en hen besteelt, verkracht en/of vermoordt. Eve heeft lang niet willen praten over de traumatische gebeurtenissen uit haar jeugd, maar omdat de dader jaren later nog steeds niet gevat is, beslist ze om een boek te schrijven over haar ervaring. Met als enige doel de moordenaar van haar familie achter de tralies te krijgen.

Wie die moordenaar is, ontdekt de lezer al heel snel. Dat is immers de 63-jarige Jim Doyle die nu een baantje heeft als bewaker in een supermarkt, maar voordien niet alleen politieagent was maar dus ook ‘de spoorloze man’. Tijdens een shift in de supermarkt krijgt Doyle Eves boek ‘Je liet mij leven’ in handen en hij is er meteen door geïntrigeerd. Want hoewel hij al jaren geen misdaden meer gepleegd heeft, is Eve Black de enige die hem kan herkennen en naarmate hij verder leest in het boek, beseft hij dat Eve heel dicht bij de waarheid komt.

Je liet mij leven is de eerste thriller van de Ierse Catherine Ryan Howard die naar het Nederlands wordt vertaald. Het is haar vierde boek en het kreeg een nominatie voor de CWA Ian Fleming Steel Dagger Award en beste Ierse Misdaadroman van het jaar 2020. Het is alvast een origineel uitgangstpunt waarvan Ryan Howard vertrekt door de identiteit van ‘de spoorloze man’ meteen prijs te geven. Daarna wordt Je liet mij leven enerzijds verteld door Eve Black in haar gelijknamige boek, anderzijds is er ook het vertelstandpunt van Jim Doyle.

Het is vooral de laatste blik die intrigeert. Doyle lijkt een op een eerste gezicht wat sullige man, gevangen in een mistroostig huwelijk, die genoegen moet nemen met een tweederangsbaantje als bewaker in een buurtsupermarkt. Toch was hij ooit iemand waarvoor de maatschappij schrik had, de spil van een massaal politieonderzoek dat met een sisser afliep. Waarom pleegde Doyle dergelijke geweldadige feiten? Hoe is hij zo geworden? Ryan Howard neemt de lezer mee in het hoofd van ‘de spoorloze man’ en met elk hoofdstuk wordt het personage enger. Het zijn dan ook deze passages die het meeste boeien. Slachtofferfiguren zoals Eve Black duiken immers meer op in thrillers en hoewel haar personage goed is uitgewerkt, is haar verhaal niet echt origineel.

Je liet mij leven is goed opgebouwd en door ‘het boek in het boek’ geeft Ryan Howard haar thriller een originele twist mee. De Ierse auteur weet hoe je een plot moet opbouwen. De spanningsboog staat niet het hele boek door strak gespannen, maar Ryan Howard weet wel een latente onderhuidse spanning te creëren waardoor je toch zo snel mogelijk wil weten wat er aan de hand is. Wat mij betreft mogen ook haar andere boeken vertaald worden.

Catherine Ryan Howard: Je liet mij leven, De Boekerij, Amsterdam 2021, 334 p. ISBN 9789022594636. Vertaling van The Nothing Man door David Orthel. Distributie Lannoo