Van stormgod tot dondervogel. Verhalen en natuurgeheimen

6+ - ‘Volgens oude Nederlandse verhalen zijn katten echte roddeltantes. Als er een kat in de kamer zit, kun je je diepste geheimen maar beter voor je houden’. Dit oud Nederlandse (bij)geloof is een van de vele natuurgeheimen die een plekje gekregen heeft in Van stormgod tot dondervogel. Folklore staat vaak in verbinding met de natuur. Zo ook in dit fantastisch geïllustreerde werk, waarin volksverhalen en fabels van over de hele wereld op een bijzondere manier belicht worden.

Het boek bestaat uit zes thematische hoofdstukken. ‘Dieren’, ‘Vogels’, ‘Insecten’, ‘Bloemen’, ‘Planten en bomen’, ‘Weetjes over het weer’ en ‘Voortekenen’. Ieder hoofdstuk wordt ingeleid met een kort verhaal in de vorm van een sprookje, legende, volksverhaal, fabel of mythe. Dan volgen enkele pagina’s vol felle, kleurrijke illustraties en informatie.

De cover springt in het oog en Roemeense kunstenaar Aitch maakt de hoge verwachtingen meer dan waar. Ze schildert dromerige illustraties en geeft het geheel op indrukwekkende manier vorm. Het is bijna onmogelijk om dit boek direct van begin tot eind te lezen, omdat er zoveel te zien is. Je zou alle bladzijdes eerst willen bekijken en in je opnemen. Pas daarna vind je de rust om de tekst te lezen, die óók erg fijn blijkt te zijn.

Sommige volksverhalen zijn onschuldig, zoals: ‘Vaak wordt gedacht dat dromen een voorspellende waarde hebben. In Europa brengt het geluk als je van witte paarden of bijen droomt. In Japan dromen ze liever over aubergines’. Andere zijn wat gruwelijker: ‘De rappe, ranke waterjuffer wordt in sommige oude verhalen ook wel de naald van de duivel genoemd. Als je aan de waterkant in slaap viel, zouden de juffers je ogen dichtnaaien’.

Bekende en minder bekende mythes en legendes passeren de revue en geen enkele keer wordt er door de auteur een oordeel aan een van de verhalen gehangen. Er is veel te zien en te leren over natuurgeheimen van over de hele wereld. De tekst blijft daarbij steeds compact en ieder stukje bestaat uit slechts enkele regels die om de illustraties heen gevormd zijn. De diepte ga je nergens in, maar dit boek geeft een mooi duwtje in de richting van een eventuele zoektocht naar meer.

De volgende keer dat ik het eerste roodborstje van het jaar tegenkom, zal ik in ieder geval gauw een wens doen voor hij weer wegvliegt. Voor de zekerheid. ‘Anders wordt het een jaar van niks’.

Claire Cock-Starkey & Aitch. Van stormgod tot sondervogel. Verhalen en natuurgeheimen. Lemniscaat, Rotterdam 2022, 77p. : ill. ISBN 9789047713906. Vertaling van Lore of the Wild. Folklore and Wisdom from Nature door Margaretha van Andel