Moord voor de avonddienst

Het levensverhaal van de Brit Richard Coles leest bijna als een Hollywoodfilm. In de jaren 1980 was Coles naast zanger Jimmy Sommerville de andere helft van popgroep The Communards, die een wereldhit scoorden met ‘Don’t Leave Me This Way’. Daarna verzeilde Coles in de media en was hij onder andere radiopresentator en panellid in verschillende televisieshows. Om dan plots van 2011 tot 2022 priester te worden. Sinds juni 2022 mag Coles zich ook misdaadschrijver noemen.

Niet geheel ontoevallig is het hoofdpersonage in Coles’ debuut Moord voor de avonddienst dus een pastoor. Daniel Clement, een brave, zelfs ietwat saaie vijftiger woont met zijn kwieke moeder Audrey en zijn twee teckels, Cosmo en Hilda, in de pastorij van het Britse Champton. Champton is een klein dorp waar de gemiddelde leeftijd de pensioengerechtigde leeftijd ver overstijgt en waar de familie De Floures de plaatselijke aristocratie uitmaakt. En ook al is de macht en het aanzien van de De Floures de laatste jaren ietwat getaand, toch is de mening van lord De Floures nog erg belangrijk in Champton.

Zo ook wanneer er gestemd moet worden over een belangrijke aanpassing in de plaatselijke kerk. Pastoor Clement zou immers graag sanitair voorzien in zijn kerk, handig voor sanitaire noodgevallen tijdens kerkvieringen. Een deel van de gemeenschap ziet dit echter niet zitten omdat er dan een aantal van de kerkbanken achteraan moet verdwijnen. De parochie raakt verdeeld in voor- en tegenstanders en plots verdwijnt de schijnbare rust in Champton naar de achtergrond. Wanneer pastoor Clement op een avond achterin de kerk het roerloze lichaam van een parochiaan met een snoeischaar in zijn nek vindt, is het hek helemaal van de dam en heeft iedereen wel zijn eigen gedacht over wie de dader zou kunnen zijn.

Moord voor de avonddienst is een boek in het genre van de ‘cosy crime’, een literair subgenre zonder epliciete seks of geweld, met een amateurspeurneus in de hoofdrol. Het boek doet ook wat denken aan oerdegelijke Britse misdaadseries als ‘Inspector Morse’ of ‘Midsommer Murders’ waarin kleinere gemeenschappen worden opgeschrikt door een misdaad en iedereen wel een motief blijkt te hebben. Nadeel van dit genre is dat er eigenlijk bijzonder weinig gebeurt en het verhaal zich behoorlijk traag ontwikkelt.

Gelukkig laat Daniel Clement zich omringen door een aantal kleurrijke personages die een beetje schwung in het verhaal brengen. In de eerste plaats zijn moeder Audrey, een vieve weduwe met een gezonde dosis nieuwsgierigheid. Zij spoort haar zoon aan om wat te roeren in de gemeenschap in de hoop dat er onfrisse zaken aan het licht komen, en daaruitvolgend enkele notabelen in hun hemd komen te staan. Leuk is hoe Coles de kibbelende interactie tussen Clement en zijn moeder met de nodige Britse humor beschrijft. Daniels broer Theo, die acteur is en zich voorbereidt op een rol als priester, vertegenwoordigt dan weer het showbizzverleden van de auteur.

Jammer is dat Moord voor de avonddienst heel traag op gang komt en nergens echt spannend wordt. De verschillende personages uit de gemeenschap van Champton zijn bovendien onderling inwisselbaar en niet goed genoeg uitgewerkt om echt te blijven hangen. Als Coles een serie wil maken rond pastoor Daniel Clement moet hij in de volgende delen wel wat meer pit en actie stoppen. Het mag immers ook niet zo cosy worden dat je er bijna van in slaap valt.

Richard Coles: Moord voor de avonddienst, LuitinghSijthoff, Amsterdam 2022, 269 p. Vertaling van Murder Before Evensong door Mariëtte van Gelder. ISBN 9789021030982. Distributie: VBK België