Peuters en kleuters

JEUGDBOEKEN NR. 7, DECEMBER 2015

Annemarie van Haeringen: De parkiet, de zeemeermin en de slak

door Lien Devos

5+ - De parkiet, de zeemeermin en de slak vertelt de ontstaansgeschiedenis van Henri Matisses enorme découpagewerk La perruche et la sirène. In eenvoudige bewoordingen en in haar kenmerkende zwierige stijl toont Annemarie van Haeringen haar grote liefde voor de Franse schilder. Monsieur Matisse, zoals ze hem consequent noemt, is een schilder 'met de zon in zijn buik'. De felrode kamer die mooi contrasteert met het grote witte doek waar Matisse net aan begonnen is drukt zijn bevlogenheid uit, en we zien hem tekeergaan met twee penselen tegelijk: 'Hij kan schilderen als een wilde.'

Maar dan wordt Matisse ziek, en na een operatie wordt hij wakker in een steriel witte kamer. De enige kleur vinden we op zijn kwetsbare gezicht, en op de grafiek boven zijn bed die zijn toestand weergeeft. De drang kleur in de wereld te brengen neemt het echter meteen over, en na pogingen om zijn lakens te beschilderen en een hengel te gebruiken om het plafond als doek te gebruiken brengt een rondslingerende schaar hem op een idee dat zijn werk tot aan zijn dood zou bepalen. (De oplettende kijker ziet ook het vrolijke monster dat Matisse van zijn grafiekje heeft gemaakt.) Zijn assistente brengt hem papier dat beschilderd is met gouache, en Matisses gezicht, geconcentreerd en triest, krijgt opnieuw een zachte glimlach. Ook 's nachts knipt hij door: 'Alle mooie herinneringen aan zijn reizen; aan de planten, de bloemen, de algen en wieren, de sponzen, de vogels en de vrouwen.' Hij dirigeert zijn assistente die de knipsels aan de muur hangt. Gedreven en blij wijst hij waar de vormen moeten komen. Maar de slak is er te veel aan. Die hoort er niet bij. 'Want eigenlijk ben ik zelf de slak en mijn bed is mijn slakkenhuis. Hier heb ik alles.'
 
De parkiet, de zeemeermin en de slak straalt in alles genegenheid voor zijn onderwerp uit. Door de achtergronden hoofdzakelijk wit te laten en door de decors te beperken benadrukt van Haeringen het belang van Matisses kleuren en vormen. Deze ode aan zijn werk zit vol vrolijke knipoogjes: zo waaien op de schutbladen aan het begin van het boek de resten van het beschilderd papier voorbij, en liggen die op de schutbladen aan het einde van het boek netjes bij elkaar geveegd naast een handvegertje. De overzichtstentoonstelling van Matisse in het Stedelijk Museum in Amsterdam (27.03.2015-16.08.2015), die de aanleiding voor dit boek was, is helaas al afgelopen, maar Van Haeringen slaagt er in ieder geval in om jong en oud benieuwd te maken naar La perruche et la sirène en Matisses andere werk.
 
Amsterdam : Leopold 2015, [26] p. : ill. ISBN 9789025867553 

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 1, JANUARI 2020

De hemel boven Lima

Juan Gómez Bárcena

Fantastische nacht en andere verhalen

Stefan Zweig

Houthakken

Thomas Bernhard

Toch. Nagelaten werk

Armando

Waagstukken

Charlotte Van den Broek

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 1, JANUARI 2020

ABZzz... Een slaapverwekkend alfabet

Isabel Minhós Martins, Yara Kono (ill.)

Aladdin

Sjoerd Kuyper (bew.), Sylvia Weve e.a. (ill.)

Het vuur in mij

Erin Stewart

Meisjes en kunst. De 50 meest vernieuwende vrouwelijke kunstenaars wereldwijd

Rachel Ignotofsky

Niemand ziet het

Dolf Verroen, Charlotte Dematons (ill.)

naar overzicht


‚Äč
ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri