Vanaf twaalf jaar

JEUGDBOEKEN NR. 3, MAART 2020

Herman van de Wijdeven: Leugenaar leugenaar

door Ilja van de Sande

12+ - Leugenaar leugenaar valt misschien wel het beste te vatten als puberroman. Charlie wordt dertien als het boek begint. Haar vader verdwijnt op haar verjaardag en laat vervolgens niets meer van zich horen. Charlie is boos en haar woede richt ze met name op haar moeder. Het is immers haar schuld, want zij heeft papa weggejaagd. Maar niet alleen haar moeder krijgt met Charlies boosheid te maken, ook haar beste vriendin en klasgenootjes moeten het ontgelden.  
 
De thematiek wordt gedomineerd door die woede. Charlie moet namelijk leren met haar boosheid om te gaan. Dat is echter een proces dat het hele boek wat aanmoddert. Uiteraard is voor een dertienjarige een scheiding een enorm groot verdriet, maar het verhaal blijft in het langdradige eerste deel te veel rond de woede draaien. Andere begrijpelijke emoties, zoals verdriet of angst, komen hierin minder aan bod. Het is echt de boosheid die in elk hoofdstuk voelbaar is en zorgt voor ‘kortsluiting’ in het hoofd van Charlie. Ze neemt dan belangrijke beslissingen, die niet zonder gevolgen zijn: ‘Een leugen blijft nooit lang alleen.’ Charlies leugens geven het verhaal wel een nieuwe wending, een extra route die nodig is om wijze lessen te leren en om het tempo in het verhaal te krijgen.
 
Die lessen leert Charlie van haar oma Sonja. Charlie heeft haar oma nodig om haar op het rechte pad te houden en zij deelt haar eigen opgedane lessen met haar kleindochter. Dat gebeurt gedoseerd doorheen het verhaal en dat houdt het tempo er enigszins in. Doordat ze achter het verleden van haar opa komt, begint Charlie haar vader, oma en ook zichzelf beter te begrijpen.
 
Charlies woede resulteert uiteindelijk in een wraakplan, maar de uitvoering ervan komt letterlijk en figuurlijk niet helemaal uit de verf. Van de Wijdeven zet de opbouw groots op, maar de climax ebt heel snel weg als het anders loopt dan Charlie zou willen.
 
Van de Wijdeven geeft veel ruimte aan Charlies gedachten. Een aantal daarvan zijn zeker noodzakelijk voor het verloop van het verhaal, maar overdaad schaadt. Regelmatig wordt het verhaal, ook letterlijk in de lay-out, onderbroken door Charlies gedachtegang.
 
De keuze van de namen, de brand op school, wraak en de relaties, het voelt allemaal wat Amerikaans en dramatisch aan. Herman van de Wijdeven is, naast boekenschrijver, vooral bekend als toneelauteur en acteur. Het verhaal komt waarschijnlijk beter tot zijn recht op het toneel. De basis van een goed verhaal zit in namelijk al in de doorlopende verhaallijn en de portie drama, maar door de uitgebreid beschreven gedachtegang van Charlie, wordt het boek wat langdradig. Uitgespeelde, opeenvolgende dialogen zouden het tempo ten goede komen.  
 
Nadat de woede is weggeëbt, heeft Charlie oog voor de waarheid die achter elke leugen schuilgaat. Ze past haar eigen overtuigingen aan en maakt daarmee als personage een belangrijke groei door. Met dit laatste stuk weet Van de Wijdeven de lezer te overtuigen van zijn hoofdpersonage, al klinkt Charlie hier en daar wat ouder dan dertien jaar. Leugenaar leugenaar is eerder een uitdagend boek voor jongvolwassenen.  
 
Herman van de Wijdeven: Leugenaar leugenaar, Querido, Amsterdam 2020, 189 p. ISBN 9789045124087. Distributie L&M Books

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 3, MAART 2020

Cliënt E. Busken

Jeroen Brouwers

De herdershut

Tim Winton

Onze verslaggever in de leegte. Ongedateerde dagboeken

Dimitri Verhulst

Tijd tussen de jaren

Urs Faes

Zij

Helle Helle

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 3, MAART 2020

De koffer

Chris Naylor-Ballesteros

De weglopers

Ulf Stark

Dit ga je niet geloven

Adam Baron, Benji Davies (ill)

Het vogeltje en andere Armeense sprookjes

Hovhannes Toemanjan, Harmen van Straaten (ill.)

Uit elkaar

Bette Westera en Sylvia Weve

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri