In zijn memoires, Fante
(2011), exploreert de auteur Dan Fante (1944) zijn relatie met zijn vader John
Fante (1909-1983) en de aan de familie inherente, onstuitbare stroom van
schrijven, drinken en overleven. Er is discussie of John Fante een echte
alcoholicus was, maar hij was in elk geval een stevige drinker die de
alcoholconsumptie van literaire drinking
buddies als William Saroyan en William Faulkner kon evenaren. Volgens Dan
werd zijn vader schrijver in een periode waarin ‘brilliance, education,
literary sophistication and self-propulsion were held in the highest esteem […]
The mind was king. Artists like Hemingway and Fitzgerald […] were the literary
examples people followed. Drinking was part of all that. A big part’.
John Fante is vooral
bekend voor zijn evocaties van het Los Angeles uit de depressiejaren. Centraal
staat The Bandini Quartet, die
gaandeweg gegroeid is uit vier romans die zijn schrijfcarrière overspannen tot
aan zijn dood: Wait until Spring, Bandini
(1938), The Road to Los Angeles
(geschreven in 1933 en gepubliceerd in 1985), Ask the Dust (1939) en Dreams
from Bunker Hill (1982). Hierin volgen we Fantes alter ego Arturo Bandini,
ook afkomstig uit een familie van Italiaanse migranten, die van Colorado naar
Californië verhuist op zoek naar literaire erkenning en roem. Maar zijn dromen
zijn gedoemd te mislukken, wat maakt dat hij vervalt in een armoedig en
losbandig bestaan, dat draait rond vrouwen en drank. Armoede, het katholicisme,
het familieleven en de Italiaans-Amerikaanse identiteit zijn thema’s die steeds
terugkeren in het oeuvre van John Fante.
Tijdens zijn leven moest Fante
aan de slag als scriptschrijver voor de filmindustrie om in het onderhoud van
zijn gezin te voorzien. Dit soort commerciële werk voedde de frustratie van de
zeer temperamentvolle auteur. Blijvend drankmisbruik resulteerde uiteindelijk
in zware diabetis, die hem zijn gezichtsvermogen en zijn benen kostte. Fantes
echte doorbraak kwam pas aan het einde van zijn leven, toen zijn werk
herontdekt werd door Charles Bukowski, wat aanleiding gaf tot een grotendeels
postume reeks van heruitgaven en nieuw, nooit eerder gepubliceerd materiaal.
Vandaag worden
vooral de reeds in 1985 vertaalde en in 2014 en 2015 herdrukte boeken Vraag het aan het stof (Ask the Dust) en Wacht tot het voorjaar, Bandini (Wait until Spring, Bandini) tot zijn beste romans gerekend. Aan dat
lijstje wordt ook regelmatig het in 2014 vertaalde De broederschap van de druif (The
Brotherhood of the Grape (1977)) toegevoegd. Deze roman laat ons
kennismaken met de vijftigjarige Henry Molise, een ander alter ego van John
Fante die -- in tegenstelling tot Arturo Bandini en de auteur zelf op het
moment van de publicatie -- een succesvol schrijver is. Hij woont in Los
Angeles maar keert terug naar zijn roots, het spookstadje San Elmo, waar zijn
ouders (van Italiaanse afkomst) met elkaar overhoop liggen en willen scheiden.
Tot nu toe
werden twee romans van John Fante verfilmd: Wait
until Spring, Bandini door Dominique Deruddere (met Joe Mantegna, Ornella
Muti en Faye Dunaway) en Ask the Dust
door Robert Towne (met Colin Farrell, Salma Hayek en Donald Sutherland).
John Fante: Vraag het aan het stof, Amsterdam : Meulenhoff
2014, 205 p.
Vert. van: Ask the dust door Mea Flothuis. ISBN 9789029089968
John Fante: De broederschap van
de druif, Amsterdam : Meulenhoff 2014, 214 p.
Vert. van: The brotherhood of the
grape door Dirk-Jan Arensman. ISBN 9789029089661
John Fante: Wacht tot het voorjaar, Bandini, Amsterdam :
Meulenhoff 2015, 222
p. Vert. van: Wait until spring, Bandini door Mea Flothuis. ISBN 9789029090537
deze pagina printen of opslaan