Misdaad

BOEKEN NR. 8, JULI 2016

Koen D’haene: IJs

door Jooris van Hulle

Met IJs zet Koen D’haene, die tot hiertoe zes jeugdromans publiceerde, de stap naar de literatuur voor volwassenen. Laat het direct gezegd en genoteerd: binnen het genre van de misdaadroman is IJs een debuut dat kan tellen. De ingenieus opgebouwde plot wordt aansluitend aan de wervelende en wervende proloog over onverwachte en telkens weer verrassende wendingen naar een doordacht slot toe geschreven, dit alles gevat in een beeldende taal.  
 
Twee op dat moment anoniem blijvende bergbeklimmers, een ‘hij’ en een ‘zij’, storten langs een gletsjer in de diepte. De slotzin eruit suggereert wat verder in de roman nadrukkelijk zal blijven meespelen: ‘Enkele seconden later is er alleen weer die ellendige stilte.’ In elkaar afwisselende hoofdstukken die resp. in 2003 en 1985 zijn gesitueerd en telkens ook vanuit een wisselend perspectief worden verteld – hoofdfiguur Sarah komt in de ik-vorm aan het woord, de feiten die zich achttien jaar voordien hebben voorgedaan in het Zwitserse hooggebergte worden als relaas aangereikt – reikt D’haene de stapstenen aan die de lezer houvast en een langzaam groeiend inzicht moeten verschaffen in het kluwen van de psychologisch en emotioneel beladen relaties tussen de personages. Centraal erin staat Sarah die het feit dat haar geliefde Mats haar in de steek heeft gelaten, nooit echt te boven is gekomen. D’haene laat dit ten voeten uit zien in het eerste hoofdstuk, waarin Sarah vertelt hoe ze bij een optreden van Bruce Springsteen alleen maar kan terugdenken aan de tijd die ze heeft doorgebracht met Mats.  
 
Verdrongen herinneringen (‘De zomer van Mats. Maar ook de zomer van Yvonne en Remse. Over hen heb ik niemand ooit iets verteld. (…) Ik kan het niet, ik mag het niet.’) overvallen haar en confronteren haar met wat toen in 1985 is gebeurd. Als Mats in 2003, vijftien jaar nadat hij haar in de steek heeft gelaten, weer in haar leven opduikt, moet hij daar wel heel dringende redenen toe hebben. De aanzet meteen voor een spannend verloop binnen de roman die vol spiegeleffecten zit. Niet toevallig zal Sarah, lerares Nederlands, de hoofdrol spelen in de schoolopvoering van Shakespeare’s Romeo and Juliet. Al even veelzeggend is de bedenking van Sarah in het slothoofdstuk: ‘Niet weer, suist het door mijn hoofd’.  
 
Koen D’haene heeft met Sarah en vooral dan met de figuur van Mats, die we vooral leren zien door de ogen van de andere personages, psychologisch sterk geprofileerde personages neergezet. Zonder hier meteen ook alles prijs te geven: Mats lijdt overduidelijk aan bindingsangst. Sarah zal het geweten hebben…
 
Leidschendam : LetterRijn 2016, 254 p. ISBN 9789491875267
 

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 2, FEBRUARI 2024

Bloedzang

Caro Van Thuyne

De essays 1982-2022

Stefan Hertmans

De vlaktes

Federico Falco

Licht dat naar ons tast. Verzamelde gedichten

Bernard Dewulf

Puur geluk

Katherine Mansfield

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 2, FEBRUARI 2024

Er kwam een krokodil logeren

Harmen van Straaten

Het meisje van het woud

Eléonore Devillepoix

Liefde en dood in de rode stad

Rindert Kromhout

Net goed!

Tjibbe Veldkamp, Rachelle Slingerland (ill.)

Patina. Patty is geen bagger

Jason Reynolds

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri