Misdaad

BOEKEN NR. 7, JULI 2019

Jane Harper: Verlaten

door Karen Vandyck

Verlaten is het derde boek van de Brits-Australische Jane Harper, die eerder met De droogte en Wildernis twee totaal verschillende thrillers schreef met Aaron Falk in de hoofdrol. Verlaten vormt een op zichzelf staand verhaal. In de bloedhete outback van het Australische Queensland wordt het lichaam van de veertigjarige veeboer Cameron Bright gevonden. Bright ligt uitgedroogd nabij de lokale bezienswaardigheid ‘het graf van de veedrijver’ waarvan de grafzerk het enige stukje schaduw in de ruime omgeving vormt.
 
Bovendien ligt Camerons lichaam pal op de scheidingslijn tussen twee stukken land. Het ene is van hemzelf en in zijn boerderij woont ook zijn vrouw Ilse, hun twee dochters, zijn moeder en jongere broer Bub, en enkele werknemers. Het andere stuk land behoort aan zijn oudere broer Nathan, die verstoten is uit de familie en net zijn zoon Xander op bezoek heeft. Camerons auto wordt kilometers verder gevonden en het is voor zijn twee broers een raadsel waarom de ervaren Cameron zo ver van zijn auto is afgedwaald. De lokale politie concludeert dat het om een wanhoopsdaad gaat – in de Australische outback kan je namelijk zelfmoord plegen door letterlijk de leegte in te lopen. Nathan twijfelt echter, maar door zijn sociale isolement van de afgelopen jaren heeft hij van vele dingen geen weet.
 
Jane Harper weet de diversiteit van het Australische landschap uitstekend te gebruiken in haar boeken. In De droogte kreunden de personages onder het gebrek aan neerslag, terwijl Wildernis zich afspeelde in het dichtbegroeide landschap rond Melbourne. In Verlaten is het decor de Australische outback waar je kilometers moet rijden om iemand tegen te komen. Locals rijden er standaard rond met liters water in hun koffer want autopech kan zomaar eens fataal zijn. Buitenstaanders komen er zelden en hun overlevingskansen zijn gering. Een uitstekend decor voor een mysterieuze thriller dus, want het radicale klimaat beperkt ook het aantal potentiële daders en de dader bevindt zich wellicht onder bekenden.
 
Aanvankelijk staat het moordmysterie op een laag pitje en leest Verlaten vooral als een roman over een man die op zoek gaat naar de omstandigheden waarin zijn broer is omgekomen. Daarbij moeten eerst de familiebanden worden uitgelegd, de reden waarom Nathan verstoten is en de onderlinge relaties. Beetje bij beetje rakelt Harper meer informatie op en krijg je een steeds duidelijker beeld van de gebeurtenissen. Nathan Bright is een stug, ruw en zwijgzaam, maar ook sympathiek, personage dat graag een band wil smeden met zijn zoon, die van hem vervreemd is. Daarbij neemt hij niet altijd de beste, maar wel begrijpbare beslissingen. Je voelt mee met Nathan wanneer zijn eigen familie hem wantrouwt. Naar het einde toe drijft Harper de spanning op en komt Verlaten tot een onverwachte maar geloofwaardige ontknoping.
 
Met Verlaten toont Jane Harper nogmaals dat het decor ook een hoofdrol kan spelen in een roman. Met haar zorgvuldige taalgebruik en beschrijvende stijl waan je je zelfs mee in de Australische outback. Verlaten is misschien niet het allerspannendste boek, maar het is een mooi verteld, aangrijpend en raadselachtig verhaal waarin een gesloten, maar hechte, familie centraal staat.  
 
Jane Harper: Verlaten, Bruna, Amsterdam 2019, 415 p. Vertaling van The Lost Man door Marike Groot en Sander Brink. ISBN 9789400510821. Distributie: Standaard Uitgeverij

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri