Vertaald proza

BOEKEN NR. 10, DECEMBER 2021

Muriel Barbery: Een roos alleen

door Katja Feremans

De Franse schrijfster Muriel Barbery (°1969) brak internationaal door met Elegant als een egel (Prometheus 2008), haar tweede roman, waarin ze een twaalfjarig meisje opvoert dat in Parijs een bijzondere band heeft met de conciërge van het appartementsgebouw waar ze woont.  

Een roos alleen
is inmiddels haar vijfde roman. Hij gaat over Rose, een alleenstaande Franse botanica van om en bij de veertig. Haar vader, de Japanse kunsthandelaar Haru Ueno, kent ze niet. Hij heeft zich immers consequent gehouden aan haar moeders verzoek om zijn dochter niet te benaderen. Na haar moeders dood is ook Rose zelf niet naar hem toe gegaan. Haar oma stuurde er nochtans op aan om die stap wel te zetten, in de hoop dat Rose door die toenadering verlost zou worden van de verpletterende leegte waaronder ze gebukt ging en intussen nog altijd gaat. Wanneer Rose verneemt dat haar vader haar in zijn testament heeft opgenomen, ontwaakt ze onverwachts toch uit haar lethargie en neemt ze het vliegtuig naar Kyoto.
 
Daar logeert ze in haar vaders huis, onder de hoede van Sayoko, de vrouw die zijn have en goed bestierde. Rose komt erachter dat haar vader in het verleden op een ongewone manier toch over haar heeft willen waken. Die bekommernis blijkt eveneens uit de opdracht die hij heeft gegeven aan zijn zakelijke assistent, de Belgische weduwnaar Paul. In afwachting van de lezing van het testament neemt die haar namelijk op sleeptouw door Kyoto. Dag na dag bezoeken ze tempelcomplexen en zentuinen. Verder voert Paul haar mee langs restaurants en theehuizen, waarbij ze onderweg nog andere vrienden en kennissen van haar vader ontmoet.
 
Paul ervaart haar in het begin als een stugge ‘beroepszeurkous’. Wanneer hij Haru’s begraafplaats met haar aandoet, wordt hun verstandhouding evenwel iets hartelijker en verlicht de somberte, die in Roses binnenste gebeiteld leek. Sporadisch kan er zelfs een grapje af, zo bijvoorbeeld wanneer ze de tempel Ryoan-ji spontaan vergelijkt met een reusachtige kattenbak vanwege de rotstuin met daarin een ommuurde zee van witte kiezels – een beetje als vloeken in de kerk, want voor boeddhisten is die dagelijks aangeharkte kiezelzee wel degelijk een plek waar ze al mediterend een staat van verlichting trachten te bereiken.
 
Muriel Barbery laat aan elk hoofdstuk een fragment voorafgaan dat inzoomt op oude Japanse of Chinese tijden. Daarin worden bloemen en planten verbonden met spirituele inzichten. Iets uit die poëtische stukjes neemt de schrijfster dan mee naar het hoofdstuk dat erop volgt. Na verloop van tijd voelt dit procedé echter geconstrueerd aan, hoe mooi die inleidende schetsen ook zijn. De bloemensymboliek is overigens ook doorgetrokken naar de romantitel, die verwijst naar een gedicht van Rilke.
 
De schrijfster heeft zelf in 2008/2009 in Kyoto gewoond. De couleur locale die ze in haar roman verweeft, heeft daardoor een stevige basis, maar blijft niettemin eerder mat. Een roos alleen gaat zowel over verdriet om de dood als over je herboren voelen door de liefde, maar doordat Muriel Barbery ook langs deze grote emoties slechts oppervlakkig scheert, kruipen ze nauwelijks onder de huid.
 
Muriel Barbery: Een roos alleen, Oevers, Zaandam, 2021. 183 p. ISBN 9789492068767. Vertaling van Une rose seule door Martine Woudt. Distributie Elkedag Boeken

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 3, MAART 2024

Binnen in de aarde is een berg

Hester Knibbe

De zomers

Ronya Othmann

Het mensenschip

Autran Dourado

Onze James. De vrouwen van Ensor

Jan Bultheel, Eric Min (nawoord)

Woestijnpassages

Emmelien Kramer

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 3, MAART 2024

Een toren van tijgers

Lizette de Koning, Gareth Lucas (ill.)

Eenbeen

Thijs Goverde

Roofvogels. De mooiste en machtigste dieren in de lucht

Walter De Raedt, Joris De Raedt (ill.)

Salto

Arndís Thórarinsdóttir, Linde Faas (ill.)

Springlevend

Saskia de Bodt

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri