Misdaad

BOEKEN NR. 6, JUNI 2023

Andreas Gruber: Stervensuur

door Karen Vandyck

'Als je er binnen 48 uur achter komt waarom ik deze vrouw heb ontvoerd, zal ze in leven blijven. Zo niet, dan sterft ze.' Deze boodschap krijgt een van de verwanten van het slachtoffer. De politie inschakelen staat synoniem met de dood, maar zij krijgen toch lucht van de zaak als een van de slachtoffers de moeder van rechercheur Sabine Nemez blijkt te zijn. Nemez, met haar zesentwintig jaar de jongste commissaris van de Münchense Parate Eenheid, stort zich als een pitbull op de zaak. Aanvankelijk met heel gemengde gevoelens aangezien haar eigen vader de hoofdverdachte is in de ontvoering van haar moeder, Carmen.  

Haar moeder blijkt al gauw niet het enige slachtoffer, maar de Duitse speurders vinden geen enkele link tussen de slachtoffers, omdat de dader hen telkens te slim af is. Daarom wordt de Nederlander Maarten S. Sneijder bij de zaak gehaald, een profiler die een zaak vanuit alle mogelijke kanten kan bekijken. Zijn briljante geest wordt echter overschaduwd door zijn enorme ego en arrogantie, en al snel trapt hij op enkele zere tenen. Ook Sneijders gewoonte om tijdens het onderzoek een stevige joint op te steken ‘voor zijn clusterhoofdpijn’, wordt in Duitsland op het nodige gefrons onthaald. Maar samen met Nemez slaagt hij er wel in een verband te vinden tussen de misdaden en zo op het spoor van de dader te komen.
 
Stervensuur werd reeds in 2013 uitgebracht in het Duits en krijgt nu tien jaar later een Nederlandse vertaling. Vreemd dat het zo lang duurde aangezien een van de hoofdpersonages een Nederlander is. De in Oostenrijk geboren Andreas Gruber toont met Stervensuur alvast dat hij weet hoe een spannend filmisch boek te schrijven. Een gruwelijke moordenaar (dit exemplaar giet zijn slachtoffers onder meer in beton) doet het altijd goed en conflicten tussen speurders ook. Hier en daar zakt de spanning soms wat in tijdens de hoofdstukken waarin we psychologes Helena Berger en Rose Harmann volgen met hun cliënten. Uiteraard hebben ook Berger en Harmann hun plek in het grote plaatje, maar dat wordt pas langzaamaan duidelijk.
 
Grootste aantrekkingskracht van Stervensuur is het personage van Maarten S. Sneijder. Gruber doet geen enkele moeite om hier een sympathiek personage van te maken en je hoopt eigenlijk dat deze arrogante klootzak snel op zijn bek gaat. Tegelijkertijd intrigeren de vreemde gewoontes van Sneijder je en hoop je dat zijn intelligentie de wel sympathieke Sabine Nemez op weg zet naar de oplossing van de zaak. Aanvankelijk ziet Sneijder niet veel in Nemez, hij beschouwt haar enkel als een soort persoonlijk hulpje bij de Duitse politie, maar gaandeweg groeit bij beide speurders het respect voor elkaar en vinden ze een manier om succesvol samen te werken. Gelukkig maar, want Stervensuur is het eerste deel van een reeks die inmiddels al zeven delen telt. Laten we hopen dat de overige zes delen ook snel een vertaling krijgen.
 
Andreas Gruber: Stervensuur, Bruna, Amsterdam 2023, 448 p. Vertaling van Todesfrist door Hilke Makkink. ISBN 9789400515741. Distributie Standaard Uitgeverij

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 10, DECEMBER 2024

Dius

Stefan Hertmans

Kruisende lijnen

Junichiro Tanizaki

Memoires van een kip. Een Palestijnse fabel

Ishaq Musa Al-Husseini

We moeten ‘misschien’ blijven denken

Esther Jansma

Wij van de Ripetta

Thomas Lieske

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 10, DECEMBER 2024

De wens, of Het ware verhaal van Titi en Tony

Tereza Horvathova , Michaela Kukovicova (ill.)

Het is rood en rond…

Jan Jutte

Ludas en Bontje

Jan Paul Schutten, Sanne te Loo (ill.)

Wie heeft Steef opgegeten?

Susannah Lloyd, Kate Hindley (ill.)

Wij, ervoor en erna

Jenny Valentine

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri