'Als je er binnen 48 uur achter komt waarom ik deze vrouw
heb ontvoerd, zal ze in leven blijven. Zo niet, dan sterft ze.' Deze boodschap
krijgt een van de verwanten van het slachtoffer. De politie inschakelen staat
synoniem met de dood, maar zij krijgen toch lucht van de zaak als een van de
slachtoffers de moeder van rechercheur Sabine Nemez blijkt te zijn. Nemez, met
haar zesentwintig jaar de jongste commissaris van de Münchense Parate Eenheid,
stort zich als een pitbull op de zaak. Aanvankelijk met heel gemengde gevoelens
aangezien haar eigen vader de hoofdverdachte is in de ontvoering van haar
moeder, Carmen.
Haar moeder blijkt al gauw niet het enige slachtoffer, maar de Duitse
speurders vinden geen enkele link tussen de slachtoffers, omdat de dader hen
telkens te slim af is. Daarom wordt de Nederlander Maarten S. Sneijder bij de
zaak gehaald, een profiler die een zaak vanuit alle mogelijke kanten kan bekijken.
Zijn briljante geest wordt echter overschaduwd door zijn enorme ego en
arrogantie, en al snel trapt hij op enkele zere tenen. Ook Sneijders gewoonte
om tijdens het onderzoek een stevige joint op te steken ‘voor zijn
clusterhoofdpijn’, wordt in Duitsland op het nodige gefrons onthaald. Maar
samen met Nemez slaagt hij er wel in een verband te vinden tussen de misdaden
en zo op het spoor van de dader te komen.
Stervensuur werd reeds in
2013 uitgebracht in het Duits en krijgt nu tien jaar later een Nederlandse
vertaling. Vreemd dat het zo lang duurde aangezien een van de hoofdpersonages
een Nederlander is. De in Oostenrijk geboren Andreas Gruber toont met Stervensuur
alvast dat hij weet hoe een spannend filmisch boek te schrijven. Een gruwelijke
moordenaar (dit exemplaar giet zijn slachtoffers onder meer in beton) doet het
altijd goed en conflicten tussen speurders ook. Hier en daar zakt de spanning soms
wat in tijdens de hoofdstukken waarin we psychologes Helena Berger en Rose
Harmann volgen met hun cliënten. Uiteraard hebben ook Berger en Harmann hun plek
in het grote plaatje, maar dat wordt pas langzaamaan duidelijk.
Grootste
aantrekkingskracht van Stervensuur is het personage van Maarten S.
Sneijder. Gruber doet geen enkele moeite om hier een sympathiek personage van
te maken en je hoopt eigenlijk dat deze arrogante klootzak snel op zijn bek
gaat. Tegelijkertijd intrigeren de vreemde gewoontes van Sneijder je en hoop je
dat zijn intelligentie de wel sympathieke Sabine Nemez op weg zet naar de
oplossing van de zaak. Aanvankelijk ziet Sneijder niet veel in Nemez, hij beschouwt
haar enkel als een soort persoonlijk hulpje bij de Duitse politie, maar
gaandeweg groeit bij beide speurders het respect voor elkaar en vinden ze een
manier om succesvol samen te werken. Gelukkig maar, want Stervensuur is
het eerste deel van een reeks die inmiddels al zeven delen telt. Laten we hopen
dat de overige zes delen ook snel een vertaling krijgen.
Andreas Gruber: Stervensuur,
Bruna, Amsterdam 2023, 448 p. Vertaling van Todesfrist door Hilke
Makkink. ISBN 9789400515741. Distributie Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan