Etienne Colman (Temse, 1950) is geen
zuinige dichter. Met Zonde van het leven levert hij een niet te dunne bundel
af met lange gedichten. Zijn poëtisch domein is een ruw terrein. Colman spreekt
zich indringend en eerlijk uit over wat hem bezig houdt. Hij strijkt niets
glad. Vrijblijvendheid, een geforceerde hang naar harmonie of een gemakkelijke
berusting komen we in zijn gedichten niet tegen. Een gepolijste vorm en een gekunstelde
compositie zijn ook niet zijn ding. Zonde van het leven is een mix van
bekentenis, rekenschap en tegenspraak. De inhoud en de enigszins turbulente vorm
sluiten goed bij elkaar aan.
Colman creëert een inzicht dat niet gerust stelt. In zijn
poëzie is plaats voor maatschappijkritiek en ironie. Dat laatste blijkt ook uit
de titel van de bundel. Ironie en gevoel voor de paradox maken van deze bundel iets
dat uitstijgt boven het particuliere gemonkel van een grumpy old man. Als
Colman speelt met de grammatica, met de functie van titels van de gedichten en
met het op een ongebruikelijke manier vet drukken van delen van woorden, wil
hij ons (de lezers) daarmee vooral bij de les houden. Opdat duidelijk wordt dat
in de kern het bestaan niet verfijnd en glad en vervullend is. Het leven is
meedogenloos, omdat de mens meedogenloos is. Colman spaart zichzelf wat dat
betreft niet. Zonde van het leven is een tamelijk ongenadig
zelfonderzoek.
‘[…]
Het verleden van mijn waarheid
dat ook geen verlichting bracht.
Het bleven praatjes.
Elke dag voorzien van gaatjes nauwelijks
opgevuld,
en roekeloos de nachten, aaide ik mijn eigen
ijdelheid. Zodoende
zal ik nooit volledig zijn. Dat stelt me
dan weer grenzeloos
gerust. […]’
Het
ongerijmde is een noodzakelijk bestanddeel van deze gedichten. Het steeds weer
zaken op losse schroeven stellen, het omkeren van wat vertrouwd is of lijkt: de
dichter test zichzelf voortdurend.
‘Ik geloof de dichters niet
wanneer zij gepolijste woorden
braken. […]
Elke
dichter heeft de plicht de taal chirurgisch
te verminken, te
fileren. Taal herschikt. Verbouwd. […]’
Het gaat uiteindelijk om
zeggingskracht en zuiverheid. Om dat te bereiken schept Colman een poëzie die beweeglijk
en dynamisch is. Zonde van het leven, zijn zevende bundel, is
geen statische eindbalans. De gedichten laten een organisch proces zien, van
denken, voelen en dichten. Het is niet verwonderlijk dat het resultaat ook op
een heel eigen manier provocatief is. Als je reflecteert, doorprikt en tegen
het licht houdt, raak je zaken die de eerlijke lezer confronteren met zijn
eigen hebbelijkheden.
‘Dat alles ooit in orde komt,
geloof ik
al lang niet meer. Daarvoor ben ik
te
onmiskenbaar meer dan merkelijk,
te erg en te veel steeds met al mijn
alles
bezig.
De huig aanzienlijk, opgezwollen
en verheven in de keel, luister
ik
niet liever dan ik praat. Ik zie mezelf
zo innig
en zo veel te graag. […]
Ik stoor herhaaldelijk.’
Poëzie die uitdaagt en die
wringt: deze dichter verdient aandacht.
Etienne Colman: Zonde van het leven, De Vries-Brouwers,
Antwerpen 2023, 94 p. ISBN 9789061744474
deze pagina printen of opslaan