De vijtienjarige Milly komt terecht bij een
pleeggezin dat bestaat uit Mike, Saskia en de even oude tienerdochter Phoebe.
Milly, die eigenlijk Annie heet, wordt in het gezin geplaatst omdat haar moeder
negen kinderen heeft vermoord. Nadat de jonge Daniel het laatste slachtoffer
was, vond Milly het welletjes en heeft ze haar moeder aangegeven bij de
politie.
De rechtszaak komt er binnenkort aan en Milly zal fungeren als een van
de belangrijkste getuigen. Ondertussen probeert de tiener in haar pleeggezin
nog iets te redden van haar leven. Maar dat blijkt niet zo gemakkelijk want het
gezin staat op springen. Mike, beroepshalve psycholoog, stort zich op de
bescherming en rechtszaak van Milly terwijl zijn vrouw Saskia iets heeft met
haar yogaleraar en worstelt met een depressie.
Phoebe is dan weer helemaal niet
opgezet met de aanwezigheid van Milly en probeert op allerhande manieren Milly’s leven zo ellendig mogelijk te maken. Enkel de vriendschap met de
jongere Morgan, een buurmeisje, kan Milly een beetje opbeuren.
Goed of
slecht wordt volledig geschreven vanuit het standpunt
van Milly. De ik-figuur is zwaar getraumatiseerd door de misdaden van haar
moeder, van wie ze stiekem toch nog houdt. Haar moeder was immers de enige die
ooit voor haar gezorgd heeft en Milly is geconditioneerd om haar tevreden te
stellen.
Doordat we het hele verhaal door de ogen van Milly volgen, krijgen we
slechts een kant van het verhaal te zien. De lezer weet dus niet of Milly wel
een betrouwbare verteller is. Ali Land weet deze twijfel lang te rekken en
gedurende het hele boek hangt er een ongemakkelijke, benauwende spanning. Je
weet dat er iets niet klopt en dat je niet alle informatie krijgt, maar je kan
er niet meteen de vinger opleggen.
Voordat ze schrijver werd, werkte Ali Land tien
jaar met jongeren met zware psychische problemen en ze verwerkt die ervaring
goed in de beschrijving van Milly’s twijfel en spanning. Omdat haar moeder
slecht is, zal Milly genetisch toch ook niet helemaal goed zijn? Het is een
constante gedachte bij de tiener die voortdurend op zoek is naar bevestiging.
Vooral het personage van Milly is uitstekend
uitgewerkt, de andere zijn wat minder diepgaand. Zo kan je je afvragen waarom
een psycholoog een getraumatiseerde tiener in huis haalt terwijl zijn eigen
gezin op instorten staat. Ook Phoebe wordt een beetje eenduidig afgeschilderd
als de pestende puber zonder dat Milly veel oog heeft voor Phoebes motieven. Goed of slecht is een aardig debuut dat
een kijk geeft in het hoofd van een getraumatiseerde jongere.
Ali Land: Goed of slecht, Cargo Amsterdam, 2017, 320 p. ISBN 9789023454403. Vertaling van Good Me Bad Me door Fanneke Cnossen. Distributie: WPG Uitgevers
deze pagina printen of opslaan