Een maand na haar vijfentwintigste verjaardag vindt Libby
Louis Jones een brief van advocatenkantoor Smithkin, Rudd & Royle op haar
deurmat. Daarin wordt droogweg gemeld dat ze als trustee van Henry en Martina
Lamb een huis aan Cheyne Walk in Chelsea erft. De andere twee erfgenamen –
Libby’s zus Lucy en broer Henry – hebben zich niet op tijd aangemeld voor de
trust en dus is alles voor haar. De eenvoudige Libby met doodnormale baan en
trotse bezitster van een piepklein tweekamerappartement in een bescheiden buurt,
is plots eigenaar van een groot huis in de chicste straat van Chelsea. Naast
het huis krijgt ze van de advocaat ook nog een krantenartikel met de titel
‘Socialite en echtgenoot dood na zelfmoordpact. Tienerkinderen vermist, baby
levend aangetroffen.’ De baby in kwestie blijkt Libby te zijn, van haar broer
en zus werd niets meer vernomen.
Om te weten te komen hoe het huis in handen komt van Libby,
neemt Lisa Jewell je mee terug in de tijd. Aan het einde van de jaren ’80 erft
Libby’s vader Henry geld van zijn vader, waarop hij meteen het huis in Chelsea koopt
en de rest van het geld spendeert aan de inrichting. Henry’s kinderen, Henry en
Lucy, gaan naar de duurste school in Londen en het leven lacht de Lambs toe.
Totdat plots de ietwat eigenaardige zangeres Birdie op de stoep bij de Lambs
staat. Deze komt met haar groep Original Version een videoclip opnemen in het
herenhuis, maar weken later logeert Birdie er nog. Net als haar vriend Justin
die inmiddels ook in het huis is ingetrokken en beetje bij beetje het hele
gezin zijn strenge regels oplegt.
De mensen boven ons
springt voortdurend heen en weer tussen heden en verleden en tussen
verschillende plaatsen. Er is immers nog een verhaallijn waarin Lucy samen met
haar kinderen in het zuiden van Frankrijk verblijft. Lucy heeft geen geld om
voor haar kinderen te zorgen en moet zich tot haar schaamte wenden tot haar ex.
Aan het begin van het verhaal krijgt Lucy de melding in haar gsm dat ‘de baby
25 is’. Daarnaast vertelt haar broer Henry de feiten in het verleden, maar
weten we niet wat er met hem in het heden aan de hand is. Het is opletten voor
de lezer voor alle tijdssprongen.
Lisa Jewell schreef voorheen chicklitromans, De mensen
boven ons is haar tweede uitstap in het thrillergenre. Het uitgangspunt is
origineel, een welgevoede baby wordt gevonden naast drie lijken die al enkele
dagen dood zijn. Wie heeft er intussen voor de baby gezorgd? De uitwerking is
echter een beetje minder. Het boek blijft niet boeien en omdat de personages te
ver afstaan van de lezer, kan het je eigenlijk ook niet echt schelen wat hen
overkomt.
Aan
het begin is er voldoende mysterie om je te intrigeren maar halverwege zakt het
een beetje in, gaat het tempo eruit en gaat het boek richting feelgoodroman.
Dan valt ook op dat de personages niet altijd even consequent handelen en soms
erg vreemde beslissingen nemen (bv. waarom hebben broer Henry of zus Lucy het
huis voordien niet geclaimd?). Lichtjes ontgoochelend dus.
Lisa Jewell: De
mensen boven ons, Bruna, Amsterdam 2020, 367 p. ISBN 9789400512313. Vertaling
van The Family Upstairs door Ineke de Groot. Distributie: Standaard
Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan