Over Margareta, de zus van de beroemde broers van Eyck is weinig
geweten. Dat zij ook schilderde, wekte de interesse van Kathleen Vereecken. In
haar dankwoord bij de roman Margriete noteert zij:
‘Ondanks de zee aan boeiende
verhalen, bleef Margareta van Eyck verborgen in de mist van de geschiedenis.
Dus deed ik wat ik het liefste doe: binnen de krijtlijnen van de bekende
geschiedenis een minder bekend personage tot leven wekken. In Margriete vertel
ik een verhaal dat had kunnen zijn.’
Vereecken las boeken van
historici en kunstwetenschappers, ging op zoek op het internet, documenteerde
zich over de positie van vrouwen in de late middeleeuwen in Vlaanderen, over
het reilen en zeilen in scriptoria en schildersateliers, en meer specifiek dan
over het werk en het leven van de familie Van Eyck. Focussend op haar
hoofdpersonage Margriete schetst zij een overtuigend en geloofwaardig beeld van
de ontstaansgeschiedenis van het beroemde veelluik ‘Het Lam Gods’ en de
omstandigheden waarin haar broers Hubrecht en Jan eraan hebben gewerkt. Dat ook
de minder gekende en steeds in de schaduw opererende broer Lambrecht een rol
krijgt toebedeeld in het geheel, draagt ertoe bij dat het spectrum breed wordt
opengetrokken.
Aan de roman gaat een motto vooraf van de hand van Christine de Pizan, die zich
in het begin van de vijftiende eeuw in haar geschriften profileerde als
voorvechtster als het erop aankwam de positie van de vrouw te verdedigen: op de
vraag waarom vrouwen niet meer leren, luidt het antwoord:
‘Omdat, dochter, de maatschappij
het niet van belang acht dat ze zich mengen in datgene wat aan mannen
overgelaten moet worden.’
Het portret dat Vereecken schetst van Margriete is dat van
een sterke, zelfbewuste vrouw, die haar drang naar kennis koppelt aan de
overtuiging dat zij zich in het atelier van haar schilderende broers die van
opdracht naar opdracht hollen, even goed kan laten gelden. Na de dood van
oudste broer, Hubrecht, neemt zij de leiding van het atelier op zich om
eindelijk, na talrijke omzwervingen die het werk aan het Vijdpaneel (Joos Vijd,
de opdrachtgever die samen met zijn vrouw Elisabeth Borluut op de zijpanelen
het Lam Gods figureert) telkens weer vertragen, het veelluik te voltooien, samen
met Jan.
De
inbreng die Margriete mogelijks heeft gehad bij de afwerking van het Lam Gods,
laat Vereecken toe enkele personages op het paneel ook historisch te duiden. Zo
zou zij op het paneel met de pelgrims, de groep mannen voorafgegaan door de
heilige Christoffel, het beeld hebben gekonterfeit van Willem, de simpel
gebleven zoon van haar vriendin Cateline, die haar de helende kracht van
planten en kruiden had leren kennen. En de figuur van Eva op het schilderij zou
gemodelleerd (kunnen) zijn op het meisje Alene, over wie Margriete zich had
ontfermd. Het zijn voorbeelden van de manier waarop Vereecken het personage van
Margriete tot leven wekt binnen de mogelijkheden van de fictie.
Binnen de context van
het beeld dat wordt opgehangen van de vijftiende-eeuwse samenleving, met oog
voor de politieke ontwikkelingen (samen met haar broer Jan maakt Margriete de
tocht mee van hertog Filips die in Portugal het huwelijk met Isabella gaat
‘regelen’) en de sociale tegenstellingen, krijgt de persoon van Margriete alle
aandacht die ze verdient. Dat zij ervoor kiest af te zien van mogelijke
liefdesrelaties (er is de aantrekkingskracht die uitgaat van Arend, pleegzoon
in het gezin van Joos Vijd, er is de toenaderingspoging van de edelman Boudewijn,
die haar er koudweg op wijst dat hij haar geliefde kan worden, ook al is hij
zelf gehuwd) laat aanvoelen hoe zij persoonlijk telkens weer voor keuzes wordt
gesteld. Die keuze heeft ook te maken met haar inzet voor de personen die ertoe
gedwongen zijn in de marge van de samenleving te vertoeven: de dienstbode
Annekin, de door iedereen verstoten Mayken, de vriendin Cateline… Vandaar ook
haar besluit de schijnwereld rond gezagdragers de rug toe te keren:
‘het gevecht, de
strijd om gunst en aandacht, in de hoop dat het licht van de ster ook een
beetje op het eigen lijf, de eigen ziel zou afstralen. Hoe schraal het ineens
leek.’
En
bijzonder boeiend is verder de manier waarop Vereecken de perfectie beschrijft
die Margriete, eerst als miniaturist, later als de leider van het van
Eyck-atelier, voor ogen heeft gehad: hoe zij bijvoorbeeld de planten die
afgebeeld moeten worden, tot in de kleinste details gaat bestuderen, spoort
perfect met haar drang naar kennis, die haar gemaakt heeft tot wie ze was.
Margriete
is een in zijn breed uitwaaierende aanpak vlot leesbare historische roman die
de lezer van nu onderdompelt in een wereld die alleen maar schijnbaar veraf
ligt.
Kathleen
Vereecken: Margriete, De Geus, Breda 2022, 256 p. ISBN 9789044546927.
Distributie L&M Books
deze pagina printen of opslaan