12+
- Ondanks dat Dirk Weber al meerdere boeken met prijzen op zijn naam heeft
staan, is hij nog tamelijk onbekend bij het grote publiek. Voor Duivendrop ontving hij een Zilveren
Griffel. Voor De Goochelaar, de geit en ik (Querido 2014) kreeg hij zijn
tweede Zilveren Griffel en de prijs voor het beste historische kinderboek, de
Thea Beckmanprijs. Met zijn laatste boek Welkom thuis, chrononauten
schreef Weber een prachtig en gelaagd verhaal over de sympathieke weesjongen Barend,
die gevraagd wordt bij het veilinghuis van meester Rieter te komen werken.
Welk werk hij
mag gaan doen is in eerste instantie niet duidelijk voor Barend, maar hij heeft
niets te verliezen en grijpt deze kans met beide handen aan. Hij tekent een
contract voor achttien maanden. Al snel blijkt dat meester Rieter, een
gewiekste kunsthandelaar met een neusje voor verloren kunstwerken, een nogal
obscure manier van werken heeft. Op de zolder van het veilinghuis bevindt zich
namelijk een opening in het ruimte-tijdcontinuüm.
‘Het is een soort… een soort wak
in de lucht. Een ronde schijf waar de lucht harder is.’
Via de opening kunnen reizigers steeds
sprongen in de tijd maken. Hoe Weber het tijdreizen uitlegt en vooral
omschrijft is briljant. Alle zintuigen spelen daarbij een rol.
Meester Rieter vraagt
zijn tijdreizigers, zijn chrononauten, om verdwenen of verloren
kunstwerken vlak voor ze zouden verdwijnen te redden en op een plek te bewaren
waar meester Rieter ze in zijn eigen tijd kan ophalen. Barend wordt opgeleid
tot zo'n tijdreiziger. Samen met zijn toegewezen liaison Lize komt hij echter
al snel tot de schokkende ontdekking wat er gebeurt als reizigers te veel
tijdsprongen hebben gemaakt. Zij komen terecht in ‘Het huis met de lege
jongens’. Ze bedenken een plan om aan het wurgcontract van meester Rieter te
ontsnappen.
Weber
zet Barends karakter in de eerste hoofdstukken stevig neer en je voelt meteen
sympathie voor hem. We leren Barend kennen als een eenzame, rechtvaardige
jongen met een goedwerkend moreel kompas, maar wel met de drang naar avontuur
en een voorliefde voor kunst. Barends leven gaat niet over rozen. Anderhalf
jaar eerder is zijn moeder overleden en krijgt hij te horen dat zij eigenlijk
zijn tante was. Zijn echte moeder heeft hem bij haar zus achtergelaten.
Het verhaal van
Barend en zijn zoektocht naar zichzelf en zijn familiegeschiedenis blijkt
letterlijk in het verleden te liggen. Weber heeft op een sterk uitgedachte en
ingenieuze manier de tijdlijnen, de kunstwerken en de zoektocht van Barend met
elkaar weten te verweven. Barend en Lizes opbouwende verliefdheid en de
spanning rondom de oplichterspraktijken van meester Rieter zijn de verhalende
elementen die de lezer geboeid en de beweging erin houden.
Barends karakter is wel het
enige dat dieper wordt uitgewerkt. Over de andere personages blijft de lezer
veelal in het ongewisse, op wat kleine uitweidingen na. Zelfs Lizes verhaal
blijft oppervlakkig. Wat drijft eenieder en hoe zal het hen vergaan? Dat op het
einde meester Rieters oplichterspraktijk niet opgedoekt wordt, voelt
onbevredigend. Er zijn verschillende losse eindjes die vragen om meer. Of is
het aan de lezer om te accepteren dat hij niet de alwetende is en dat Barend en
Lize er uiteindelijk voor kiezen om het verleden (of is het de toekomst?) los
te laten?
Welkom
thuis, chrononauten is een combinatie van verschillende winnende elementen.
Neem een (fictieve) historische setting, (verzonnen) kunstenaars en een vleugje
sciencefiction en het kan bij mij eigenlijk al niet meer stuk. Weber
neemt de tijd om het verhaal laag voor laag op doek te zetten. Wat het helemaal
een heerlijke weglezer maakt, zijn de weergaloze tijdsimpressies van de
fictieve stad Waesdrecht, de omgeving en vergezichten en vooral de
beschrijvingen van de kunstwerken. Weber weet met woorden een kunstwerk tot
leven te brengen. Welkom thuis, chrononauten is een geweldig spannend en
gelaagd boek dat een groot publiek verdient.
Dirk Weber: Welkom thuis,
chrononauten: Querido, Amsterdam 2024, 367 p. ISBN 9789045130002. Distributie
L&M Books
deze pagina printen of opslaan