5+ - Bompa Olifant heeft overduidelijk problemen met zijn
kortetermijngeheugen. Steeds opnieuw vergeet hij wat hij eigenlijk van plan was
te doen. Aap wil Bompa met alle plezier een geheugensteuntje bieden, niet
zozeer om hem te helpen, als wel om zelf eens goed te kunnen lachen. In het
begin zijn Aaps opdrachten nog enigszins grappig. Zo moedigt hij Bompa aan om
ondersteboven op een eenwieler te fietsen en daarna om uit een vuil moeras te
drinken.
Gaandeweg worden zijn opdrachten
echter gevaarlijker. Hij laat Bompa tussen de haaien zwemmen en overtuigt hem
zelfs om met een neushoorn te worstelen. En dan lijkt Aap pas goed op dreef te
komen. Hij krijgt het voor mekaar dat Bompa in een gekke jurk een liedje zingt
voor zijn vrienden. Daarna kleineert hij de arme olifant nog verder door hem
als een soort knechtje een miljoen bananen te laten pellen. Terwijl hij daar zo
ijverig staat te pellen, herinnert Bompa zich opeens wat hij eigenlijk wou doen
en gaat met zijn volle gewicht op Aap zitten. Daarna gaat het tweetal fijn
samen skateboarden, alsof er nooit iets is gebeurd.
De illustraties doen nog het
meest denken aan collages, waarbij tekeningen gemaakt met verf, wascokrijt en
potlood zijn uitgeknipt en gekleefd op een witte achtergrond. Naast de mix van
gebruikte tekenmaterialen, valt ook het uiteenlopend kleurgebruik op. Felle
kleuren en subtiele pasteltinten lopen willekeurig door elkaar, soms lijken ze
echt te vloeken. Een mooi voorbeeld hiervan is de illustratie van een
knaloranje geverfde vogel die komt piepen uit een boomstam, uitgewerkt in
zachtroze pastelkrijt.
Door deze bonte mengeling van
materialen en kleuren wordt de emotionele chaos die er tussen Aap en Bompa
heerst, treffend in beeld gebracht. De illustraties lijken ook in een oogopslag
duidelijk te maken wie goed is en wie slecht. De lezer kan moeilijk anders dan
sympathie hebben voor die bolle bijna, melancholisch donkerblauw geverfde
olifant met zijn ronde, verbaasde ogen. De magere, fluoroze aap met zijn immer
gemene grijns zal daarentegen op niet al te veel begrip moeten rekenen.
Maar ligt de relatie
tussen beide dieren wel zo eenvoudig als deze visuele polarisatie doet vermoeden?
De grens tussen kameraadschappelijk plagen en gemeen pesten is vaak flinterdun.
Zeker is dat Aap hier flink over de schreef gaat. Hij maakt immers misbruik van
Bompa’s zwakste kant: zijn geheugen. Bompa volgt Aap aanvankelijk blindelings
en stelt zelfs geen enkele opdracht in vraag. En net door deze berustende
houding maakt hij het Aap mogelijk om telkens een stapje verder te gaan. Pas na
een voldoende aantal voorvallen, lijkt Bompa zich mentaal sterk genoeg te
voelen om Aap letterlijk even het zwijgen op te leggen en daarmee eindelijk
zijn grens te trekken. En dat is meteen ook het keerpunt in hun relatie. Vanaf
dan staan ze in een andere verhouding tot elkaar: ze kunnen ravotten als
gelijken.
Dit boek biedt zeker een aantal bruikbare handvatten
om in de kleuterklas een groepsgesprek te beginnen over plagen en pesten, maar
ook over meer weerbaar worden hiertegen. De subtiele wisselwerking tussen Aaps
getreiter en de mate waarin Bompa zich weerbaar opstelt, is echter niet zo
makkelijk te bevatten en zal pas bij de oudste kleuters volledig tot zijn recht
komen.
Rotterdam
: Lemniscaat,
© 2016 [32] p. : ill. Vert. van Fred forgets door Jesse Goosens. ISBN
9789047708100. Distributie: De Eenhoorn
deze pagina printen of opslaan