5+ - Tot haar grote verbazing wint Puck van Millingen een
essaywedstrijd en bemachtigt daarmee een gewilde toelatingsplek tot de
prestigieuze filosofie-universiteit Rousseau. Ze heeft net haar eerste liefde,
Amin, leren kennen, maar desondanks besluit Puck het avontuur aan te gaan en ze
vertrekt naar Spanje. Op de universiteit ontmoet ze nieuwe vrienden en geniet
van het vrije studentenleven. Al snel blijkt echter dat er op Rousseau sprake
is van een machtsstrijd tussen de rector
magnificus en een belangrijke docerende filosoof. Puck raakt verstrengeld
in het machtsspel en weet niet hoe ze zich uit de situatie kan redden. Ze
besluit te vluchten. In haar vlucht leert Puck zichzelf kennen en wat zij
belangrijk vindt. Ze leert waar ze voor wil strijden en besluit tot actie over
te gaan.
Met
de dikke pil Lupus debuteert Joan de
Ruijter in het jeugdliteraire veld. In de omslag van de opvallende felblauwe
kaft lezen we dat De Ruijter het boek heeft geschreven om aan te laten sluiten
bij de theoretische introductie van filosofie, Denken over democratie (Lemniscaat 2021). De komende jaren zal dat boek gebruikt worden om havo-leerlingen
voor te bereiden op het eindexamen filosofie. Een boek waar Joan de Ruijter
zelf mede auteur van is. De kaft van Denken
over democratie en de kaft van Lupus
zijn op dezelfde manier vormgegeven. Ook de inhoud van Denken voor democratie is in Lupus
in verhalend ontwerp terug te vinden.
Theorie en literatuur in
symbiose. Een erg mooi idee. Boeken versterken de opgedane kennis en de
opgedane kennis versterkt de leeservaring. Echter, op het moment dat een boek
toegeschreven wordt op de theorie, wordt het verhaal vaak tekort gedaan. Zo is
het volgens mij ook bij Lupus. Guus
Kuijer schreef het ooit heel mooi op in het hoofdstuk ‘Twee Robinsons’ in Het
geminachte kind (De Arbeiderspers
1982): ‘Schrijver zijn en opvoeder zijn zitten elkaar in de weg. Hoe kun
je schrijven als je aan het opvoeden bent? Aan het groot ‘brengen’.
Grootbrengen is een tactiek, een opzettelijke, bedachte activiteit. Literatuur
is terreinverkenning van een schrijver, geen wegwijsbord.’ Ruil opvoeder en
opvoeden in voor onderwijzer en onderwijzen en je begrijpt hopelijk waar ik
naartoe wil.
Als
personage is Puck de belichaming van Generatie
Z, ogenschijnlijk geschreven om deze generatie jongeren aan te spreken.
Puck is een havo-scholiere met dyslexie en het helaas vaak bijbehorende
minderwaardigheidscomplex. Op twaalfjarige leeftijd is ze haar moeder verloren
aan kanker en ze mist een moederfiguur in haar leven. Ze heeft een
multiculturele achtergrond. Ook is ze veganistisch, omwille van het milieu en
dierenwelzijn en later leren we dat ze biseksueel is. Puck weet, hoewel ze met
haar essay een plekje verwierf op de prestigieuze filosofie-universiteit
Rousseau, weinig over filosofie.
Met dit laatste is Puck een volledige representant van de
beoogde lezer. Dat is handig, want zo kunnen de andere personages, met kennis
van filosofie, haar als peers
onderwijzen over het filosofisch gedachtegoed. Door middel van grappige en
politiek geëngageerde dialogen weet De Ruijter de taaie stof luchtig over te
brengen en te vertalen naar de belevingswereld van de lezers. Een knappe
vondst. De Ruijter trekt het verwerken van de filosofie echter op momenten te
ver door. Sommige dialogen en situaties in het boek staan te ver buiten de
vaste verhaallijn. Het zijn kleine zijsprongen die gezocht overkomen. Op die
momenten wordt de filosofie methode Denken
over democratie duidelijk zichtbaar. Het haalt de vaart uit het verhaal en
leidt af.
Lupus is een onderhoudend en spannend
verhaal dat alle elementen bezit om de jonge lezer te intrigeren. Loskomen van
je ouders, ontluikende liefde, seksuele ontdekkingstocht, politieke engagement,
studeren, drugs en alcohol. De schrijfster haalt bovendien alles uit de kast om
het aantrekkelijk te maken voor die lezer. Leuke kopjes voor de hoofdstukken á
la Friends (‘The one where…’), popculturele verwijzingen. Een playlist met
QR-code naar de liedjes om de hoofdstukken te begeleiden. Dat alles verweven
tot een thriller én filosofie-handleiding in één. Het is te veel van alles. De
Ruijter lijkt in Lupus twee meesters
te dienen. Aan de ene kant wil zij een spannend verhaal schrijven voor de
lezer. Aan de andere kant wil ze haar Denken
over democratie verwerken in het verhaal en de theorie aan de man brengen, by any means necessary.
Tegen het einde van
het boek pas weet De Ruijter de balans tussen beide meesters te vinden. In het
deel ‘Anarchie’ word je als
lezer meegevoerd in de emotionele en seksuele ontwikkeling van Puck, maar leer
je daarnaast stiekem ook veel over anarchisme, democratie en verzet zonder dat
het afleidt van het verhaal. In dit deel voelt het natuurlijk aan. Had De
Ruijter iets minder vastgehouden aan haar theorie en was ze voor het verhaal
gegaan, dan denk ik dat Lupus beter
uit de verf zou zijn gekomen. Als literatuur terreinverkenning is van een
schrijver en geen wegwijsbord, zoals Guus Kuijer zegt, dan heeft De Ruijter
haar onderwijshart te veel de route laten bepalen. De volgende keer zie ik
graag de schrijver aan het stuur.
Joan de Ruijter:
Lupus, Lemniscaat, Rotterdam 2021 491 P. ISBN 9789047713272
deze pagina printen of opslaan