Misdaad

BOEKEN NR. 7, SEPTEMBER 2024

Rona Halsall: De bigamist

door Karen Vandyck

Drie jaar geleden overleed haar moeder aan borstkanker, terwijl haar vader al lang uit beeld was. Na een miskraam kreeg haar partner Zach een vreselijk auto-ongeluk en van dat nieuws kreeg haar schoonmoeder een fatale hartaanval. Nee, het leven zit Emma niet mee. Ten einde raad besluit ze op aanraden van haar huisarts naar een rouwverwerkingsgroep te gaan. Daar ontmoet ze Faith Barclay, de gespreksleider van de groep met wie het erg goed klikt en waaraan Emma eindelijk haar verhaal durft te vertellen. Ze maakt ook kennis met Faiths broer Sam, die ook in de rouwgroep zit en met wie het nog beter klikt. Zo goed zelfs dat Emma na enkele maanden zwanger blijkt te zijn van Sam.
 
Omdat Sam een uitstekend architect is, besluit het koppel een huis op het Britse platteland in Cumbrië helemaal om te bouwen tot hun droomwoning. Sam krijgt de volmacht over het verzekeringsgeld van het ongeluk van Zach en spendeert meerdere dagen per week op het platteland om de bouw te leiden terwijl Emma in de stad vertoeft. Wanneer Emma Sam op een van deze dagen belt, wordt zijn telefoon opgenomen door een onbekende vrouw die beweert dat ze Sams vrouw is. Aanvankelijk is Emma uiteraard geschokt, maar dan moet ze denken aan het onverklaarbare gedrag van Sam, de vele zakenreizen en de slinkende staat van haar bankrekening. Wat heeft Sam te verbergen?
 
De bigamist is een thriller in het genre van de ‘domestic suspense’, een relatief nieuw subgenre dat een tiental jaren geleden in opmars kwam. Deze thrillers zijn meestal geschreven vanuit het vrouwelijke standpunt en de setting is meestal thuis of op de werkplaats. In dit genre wordt ervan uitgegaan dat het grootste gevaar zich in de huiselijke sfeer afspeelt. De bigamist past dus uitstekend in dit genre en na alle ellende die Emma al heeft meegemaakt, blijkt ook haar nieuwe thuissituatie niet veilig te zijn en is haar nieuwe man niet helemaal eerlijk.
 
Maar al snel blijkt dat niemand in De bigamist helemaal eerlijk is. Ook Emma heeft nog enkele geheimen in haar mouw zitten en na een relatief traag begin, volgt in het laatste deel van het boek de ene plotwending na de andere. Rona Halsall vergeet daarbij een beetje dat less more is want na een zoveelste wending komt de geloofwaardigheid van het verhaal wel erg in het gedrang en stapelen de toevalligheden zich een beetje verdacht op. Wat ook niet helemaal helpt, is dat geen van de personages echt heel sympathiek is. Iedereen lijkt er een sport van te hebben gemaakt om elkaar te bedriegen, geheimen te hebben of dingen achter te houden. Het maakt dat er een zekere afstand is tussen lezer en personages en het je uiteindelijk weinig uitmaakt wie van hen gelukkig wordt of het einde haalt.
 
Toch is De bigamist in dit genre zeker geen slecht boek en Halsall houdt met haar compacte schrijfstijl en de korte hoofdstukjes het tempo in het boek. De schrijfster laat het verhaal uiteenvallen in vijf delen, maar het is niet erg duidelijk wat hiervan de meerwaarde is aangezien het vertelstandpunt ook regelmatig wisselt tijdens de vijf delen. De bigamist zet je aan tot nadenken over menselijke relaties en met het besluit dat het gras niet altijd groener is aan de overkant, kan je met een gerust gemoed aan een volgend boek beginnen.
 
Rona Halsall: De bigamist, Luiting Sijthoff, Amsterdam 2024, 302 p. ISBN 9789021047621. Vertaling van The Bigamist door Marjolein van Velzen. Distributie VBK België

deze pagina printen of opslaan



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri