De teloorgang van de tover
De jongste roman van A.H.J.
Dautzenberg, Ogentroost, werd op dinsdag 4 oktober in Tilburg
gepresenteerd. Het was die dag Werelddierendag en dat was geen toeval. Het boek
gaat over Ef, een eigenzinnige vrouw die in een stacaravan woont en die in de
geest van Franciscus van Assisi met de flora en fauna in haar tuin praat en samen
met hen een paradijs probeert te scheppen.
Althans, zo begínt het boek,
want min of meer halverwege ontaardt de roman in… iets heel anders. Wie het
boek uitleest en dichtslaat, blijft aanvankelijk nogal verbluft achter. Het
werk doet wat chaotisch aan, zodanig dat de lezer haast concludeert dat
Dautzenbergs fameuze experimenteerdrift deze keer toch echt te ver is
doorgeschoten, en dat de geëngageerde auteur met deze roman te veel stellingen
wil verdedigen.
Maar wie moeite doet, zal in dit boek juist een hechte eenheid en
vernuftige structuur ontdekken. Ondanks de experimenten blijft de inhoud bijvoorbeeld
dicht bij de titel. Het primaire thema is namelijk het kijken, meer specifiek
de troost die de binnenwereld kan ervaren door zich via de ogen te
verliezen in bewondering voor de bonte buitenwereld. De schoonheid van de
natuur, de wolken- en sterrenhemel, de vrouw, de man, het dier, de literatuur,
de filmkunst; stuk voor stuk (en min of meer in die volgorde) komen ze aan bod,
als visuele bronnen van schoonheid en zingeving.
En zo leidt het eerste thema
naar een tweede thema, dat vooral wordt verwerkt middels het Franciscusmotief,
namelijk de ontoereikendheid van de menselijke taal, die ons niet in staat
stelt om onze (extatische) ervaringen adequaat in woorden te vangen, maar ons wel
een heel eind op weg kan helpen. Ef spreekt met de dieren en planten en
symboliseert zowel de verbondenheid als de kloof tussen mens en dier. De dieren
en planten spreken ook terug, maar langzaamaan wordt duidelijk dat dat zich wellicht
vooral in het hoofd van hun verwarde gastvrouw afspeelt. De mens moet wel maar kan
tegelijkertijd niet samenvallen met de natuur, zo lijkt de roman te suggereren,
en de taal vormt in dat opzicht paradoxaal genoeg zowel een barrière als een
hulpmiddel.
Het
boek is bovendien opgebouwd volgens een tot in minutieus detail uitgewerkt
spiegeleffect. De fundamentele dichotomie tussen buiten- en binnenwereld staat
nadrukkelijk op de voorgrond, maar wordt verkend met behulp van tientallen
andere tegenstellingen. Geen van die tegenstellingen wordt echter herleid tot
een van twee uitersten, of tot een zogenaamd onderliggend kernbegrip.
Integendeel, contrasterende begrippenparen worden gretig en zonder al te veel
duiding getoond: verleden/heden, licht/donker, klinkers/medeklinkers,
Nederlands/Engels, progressief/conservatief, man/vrouw, jong/oud, leven/dood,
het aardse leven/het hiernamaals, bewustzijn/geheugen, betekenis/onzin, water/vuur,
ouder/kind, eenzaamheid/liefde, rationaliteit/irrationaliteit.
Ook personages en
passages hebben elders in de roman hun spiegelbeeld: de roman Ogentroost
wordt gespiegeld door een filmscript; de verteller wordt gespiegeld door een
filmregisseur; Ef wordt gespiegeld door twee beroemde actrices en door Emily
Dickinson; de relatie tussen de verteller en Efs verhaal (die wordt beschreven
in de flaptekst) wordt gespiegeld door die tussen de filmregisseur en de roman;
het eerste hoofdstuk wordt gespiegeld door het laatste, net zoals de openingsscène
van het filmscript wordt gespiegeld door de slotscène; de motto’s voorin,
geleend van drie auteurs wiens initialen H.M. zijn, worden gespiegeld door het
motto achterin over de Heilige Maagd.
Kortom, Dautzenberg opteert
rigoureus voor een levenshouding waarbij tegenstellingen niet worden weggewerkt
maar juist worden gevierd. Laat er zo veel mogelijk verschillen,
tegenstellingen, ongerijmdheden en variaties bestaan, zo lijkt deze roman te
zeggen, want daarin bestaan nu juist de kracht en heerlijkheid, amen.
Daarmee komen we bij
het derde en belangrijkste thema van het boek (en wellicht van Dautzenbergs
oeuvre), namelijk de teloorgang van de tover, het bedroevende onvermogen van de
moderne mens om het Mysterie, inclusief al haar aberraties, te bewonderen en
loven, haar te vieren omwille van het vieren zelf, zonder de drang om te duiden
en tegenstellingen weg te werken. Ef vlucht weg uit een wereld waarin er voor
spontane verwondering geen plaats is: de kleurenpracht van de natuur wordt
misbruikt om mensen op te delen in soorten; iemand is een man of vrouw en
daartussen bestaat niets; atypische mensen zijn gevaarlijke ‘gekkies’;
kunstwerken zijn etalages van ijdelheid; confronterende beelden belanden in de
bak met deleted scenes en moeten plaatsmaken voor een QR-code met een
link naar een make-up-video; tv-presentatoren zijn luie praatpoppen;
kunstenaars zijn knuffelberen en kijkcijferkansen; vrouwen zijn lustobjecten
die je aan de lopende band kunt (re)produceren… Welke vrouw zou niet haar neus
ophalen voor zo’n werkelijkheid?
Ef is psychotisch en wekt onbegrip in haar omgeving, maar
de roman neemt het voor haar op en draait het verwijt om: is een samenleving
waarin kleurrijke maar afwijkende geesten het ‘per definitie afleggen tegen de
ijdelheid’ niet veel zieker dan eender welke van haar zogenaamd geesteszieke
burgers? Of zoals een van de personages het verwoordt: ‘Wie is er niet
beschadigd? Dat is het hele punt. We lijken allemaal in bepaalde mate op Ef.
Ook wij proberen een paradijs te creëren, ons leven zin te geven.’
Tegen het einde van
het boek wordt de lezer verrast door een prachtig citaat van Gerard Reve, een van
Dautzenbergs meest geliefde schrijvers. Het citaat zal kenners überhaupt niet
verbazen, want Ogentroost doet bij vlagen denken aan Reves roman Bezorgde
ouders, waarin de alcoholistische dichter Hugo Treger een wereldlied
probeert te componeren, en ook de novelle Werther Nieland, met de typische
reviaanse ritueeltjes met dieren, lijkt deze roman sterk te hebben geïnspireerd.
Ergens doet
het boek ook denken aan de film Als
in een donkere spiegel van Ingmar Bergman uit
1961, die eveneens over een psychotische vrouw gaat, en waarvan de
Nieuwtestamentische titel perfect boven deze roman had gepast, als beklemtoning
van de mystieke sfeer en het alomtegenwoordige spiegeleffect.
Het boek barst überhaupt van de
christelijke symboliek en Bijbelse verwijzingen: een brandende braamstruik, een
kruisgang, Ef(a) in haar paradijs. Betreft dat laatste: net als de Bijbel
begint dit boek in het paradijs, maar ditmaal heerst daar een vrouw. Je zou dan
ook kunnen zeggen dat feminisme, of in bredere zin de waardigheid van de vrouw,
een thema van het boek vormt. Dat is bijvoorbeeld ook te zien aan hoe de beroemde
actrices als personages uit de verf komen: de verteller behandelt ze duidelijk met
respect.
In
sommige passages slaagt Dautzenberg er wonderbaarlijk goed in om de onmacht van
de taal auditief en visueel voelbaar te maken. Met name de overgang van p.145-146
behoort wellicht tot een van de indrukwekkendste passages in de recente Nederlandse
literatuurgeschiedenis. Tot dan toe is de wereld van de roman kalmpjes geëvolueerd
van een veilige tuin naar een licht sadistisch universum, maar hier escaleert
het verhaal. Plotseling laat Dautzenberg zien dat hij het meent wanneer hij
pleit voor verdraagzaamheid voor afwijkingen en dat ‘de natuur liefhebben’ vele
connotaties naast de christelijke heeft. De lezer voelt dat hij moet reageren,
begint al te malen terwijl hij de pagina omslaat en wordt dan op geniale wijze
gefopt. Wat resteert is het besef dat je in ronkende zinnen kan beginnen
reageren, maar dat de werkelijkheid, nog voor je een eerste woord hebt
gesproken, overal ter wereld al voortraast, ons altijd voor is. De taal mag nog
zo heilig zijn, voor de buitenwereld is ze niet meer dan vliegengezoem.
Ogentroost is
een zeer originele roman, met een ijzersterk gevoel voor urgentie en een
vleugje jongensdromerij, een verfijning van Dautzenbergs technieken, een logische
ontwikkeling binnen zijn oeuvre, een tweelingbroer van zijn roman Wie zoet
is (Atlas/Contact 2015), een boek dat qua sfeer verrassend goed zou passen
in zijn debuut Vogels met zwarte poten kun je niet vreten (Atlas/Contact
2011). Het blijft lonen om Dautzenberg te volgen. Boeken als Ogentroost zijn zeldzaam, veel te
zeldzaam, in het hedendaagse Nederlandstalige literaire landschap.
A.H.J. Dautzenberg: Ogentroost, Atlas/Contact, Amsterdam
2022, 335 p. ISBN 9789025469115. Distributie VBK België
deze pagina printen of opslaan