12+ - Zo’n 3000
jaar geleden ten tijde van de legendarische koning Salomon. Hij was een rijk en
machtig vorst, in zijn regeerperiode heerste vrede en welstand, ze wordt de
gouden eeuw van het oude Israël genoemd. Hij werd geroemd om zijn wijsheid, maar
er was een keerzijde aan Salomon. Hij hield van luxe en rijkdom, en zijn volk kreunde
onder de zware belastingen om zijn bouwwoede en extravagante levensstijl te
financieren. En hij hield van vrouwen. Niet alleen had hij een harem van een
aantal honderden vrouwen, op zijn vele reizen bracht hij eenvoudige lieden een
bezoek, waarop de vrouw of de dochter des huizes veelal 9 maanden later hun
koningskind baarden.
In Selma Noorts Koningskind
wordt de jonge Lydia, ‘sterke armen, sterke benen, en een sterke geest’
‘vereerd’ met het bezoek van Salomon. Als ze acht maanden zwanger is gaat ze
weg van huis. Ze is 15 als Zissel geboren wordt, een meisje met een onvolgroeid
armpje (haar reigerpootje) en later blijkt ook dat ze niet kan spreken. Lydia vindt
onderdak bij een oude man, Steenhouwer, die nog meegewerkt heeft aan de bouw
van Salomons paleis en het er wonderlijk genoeg levend vanaf gebracht heeft. Later
wordt een ontsnapte slaaf, Jabin, in het gezinnetje opgenomen.
Kort nadat Steenhouwer overleden is, baart Lydia een
zoontje. Het wordt geboren op de dag dat een rijk gezelschap het dorp passeert,
onder wie de vrouw van een van Salomons krijgsheren. Haar kindje wordt te vroeg
geboren en het sterft. De vrouw is wanhopig want haar man zal haar opzij
schuiven als hij dat te weten komt en een andere vrouw nemen. De oplossing
dient zich echter snel aan, Lydia’s zoontje en de dode baby worden heimelijk verwisseld,
Zissel wordt door het gezelschap meegenomen naar Sion om voor het kindje te
zorgen. Ze slaagt erin ook Lydia mee te krijgen als min voor haar eigen kind.
Selma Noort
maakt er een belangrijk punt van om het leven onder het despotisch bewind van
een man die grote wijsheid toegeschreven wordt, goed te stofferen. De
uitbuiting, de angst, de onderdrukking komen sterk uit de verf. En hoewel het
legendarische salomonsoordeel dat de koning uiteindelijk zal vellen ruim bekend
is, weet ze je vast te houden met haar vertelling. Het levensverhaal van deze kleine
mensen boeit, Noort creëert van meet af aan een verontrustende, dreigende sfeer
die hun leven overschaduwt.
Haar schrijfstijl is op sommige momenten knap beeldend – ‘Ongerustheid knaagde in haar buik als een rat in het riet aan een
eendenkuiken.’ -- , maar vaak ook wat te star. De dialogen zijn weinig
levensecht, vaak overweegt de nood om te informeren op de drive van de
vertelling. Spijtig is ook de veelal nogal uitgesproken karaktertekening in goede,
eenvoudige mensen en machtsbewuste, onmeedogende welgestelden.
Al met al een verhaal
dat doet lezen, zonder echter hoge toppen te scheren.
Selma Noort: Koningskind,
Leopold, Amsterdam 2020, 251 p. ISBN 9789025879488. Distributie
Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan