‘If you think about the stuff I'm photographing here, it's
mainly ghosts. It's all ghosts. Just little remnants. Just little bitty pockets
of wildlife. That's all that's left. […]
for most of my job, it's just little remnants, little scraps of what used to
be. I'm just photographing the last of everything. Whether it's wolves or
grizzly bears or rhinos, jaguars or parrots in South America. It's the last of
everything I'm photographing. It's really kind of tragic’. (PBS.org)
De Amerikaan Joel Sartore is een vaak bekroonde natuurfotograaf
en natuurbeschermer, die al meer dan 25 jaar als fotograaf voor National Geographic de wereld afreist in
moeilijke omstandigheden. Toen borstkanker werd vastgesteld bij zijn vrouw
Kathy was de vaak uithuizige Sartore aan huis gebonden om te zorgen voor hun
drie jonge kinderen. De dood en het verdwijnen van culturen en diersoorten beheersten
zijn gedachten.
De idee om in het spoor van de tekenaar John Audubon portretfoto’s
van dieren in gevangenschap samen te brengen in een Photo Ark voor het nageslacht, groeide zo uit in een lange termijn project
dat intussen al meer dan 10 jaar loopt en waarschijnlijk in totaal 25 jaar in
beslag zal nemen. Aan het huidige tempo zal in 2100 de helft van alle dierensoorten
op aarde uitgestorven zijn. Het is Sartores doel om de meer dan 12.000 soorten in
gevangenschap levende dieren te portretteren. In mei 2016 rondde hij de kaap
van de 6000 met de foto van een neusaap in Singapore Zoo.
Het citaat over wildlife photography in het wild bovenaan de
tekst spreekt boekdelen over het pessimistische gevoel dat Sartore heeft over
de toekomst van dieren in het wild. Zijn project Photo Ark, rond dieren die in
studio-omstandigheden tegen canvas gefotografeerd worden, wil door intieme
portretten de bewustwording rond dieren en het behoud/herstel van hun leefgebieden
in de hand werken.
Sartotore ziet zichzelf als een dierenambassadeur onder het motto: ‘Als
we soorten redden, redden we onszelf’. De mens is de grootste oorzaak van de
achteruitgang in dierensoorten, maar is tevens afhankelijk van diezelfde natuur
voor zijn voortbestaan. Sartore presenteert elk dier als een kunstwerk van
onschatbare waarde dat onze wereld verrijkt.
Onder de noemers 'Spiegels', 'Partners', 'Tegenpolen', 'Rariteiten' en 'Hoopvolle verhalen' worden dieren gegroepeerd met vermelding van de soort en
hun status op de IUCN-Lijst (International Union for Conservation of Nature). De
witte of zwarte achtergrond (soms bewerkt met Photoshop) maakt dat de dieren op
gelijke voet staan en dat hun persoonlijkheid benadrukt wordt.
Tussendoor maakt Sartore ruimte voor zogenaamde helden,
mensen die zich overal ter wereld inzetten voor het behoud van een soort of
leefomgeving. Tevens wordt er achteraan het fotoboek kort ingegaan op het
project Photo Ark en de manier waarop de foto’s tot stand komen. Zo worden
kleine dieren doorgaans in een aangepaste tent gefotografeerd. Naar schatting werden meer dan 400 van de meer dan 6000 foto’s gebundeld in Photo Ark: Een
unieke inventarisatie van het dierenrijk. In het Engels bestaan er dan ook verschillende uitgaven van het project in uiteenlopende thematische vormgevingen.
Joel Sartore: Photo Ark: Een
unieke inventarisatie van het dierenrijk, Fontaine Amsterdam, 2017, 399 p. : ill. ISBN 9789059567375. Distributie: Agora Books
deze pagina printen of opslaan