Sophie
Mackintosh (1988) is geboren in South Wales en opgegroeid in Pembrokeshire. Ze
komt uit een grote matrichaal geörienteerde Welshe familie, waar grootmoeder
het voor het zeggen heeft. Ze studeerde aan de University of Warwick en had een
voorliefde voor poëzie, voor ze fictie begon te schrijven.
Mackintosh
is tweetalig Engels-Welsh en geeft zelf aan dat haar schrijfstijl beïnvloed is
door de Welshe mythologie, Angela Carter en Shirley Jackson. Haar kortverhalen
werden bekroond met de The White Review Short Story Prize 2016 (‘Grace’) en de Virago
/ Stylist Short Story Prize 2016 (‘The Running Ones’).
De verhalen verschenen onder meer in The Stinging Fly, The White Review, Five
Dials, Stylist en Granta magazine. Mackintosh heeft als twintiger steeds schrijven en losse
jobs gecombineerd tot het voorschot voor haar debuutroman, The Water Cure, toeliet om fulltime te schrijven. Met deze roman
haalde ze de shortlist van de Booker Prize 2018.
Centraal
staan drie zussen – Grace, Lia en Sky - die opgroeien op een verlaten eiland
met hun ouders Mother en King. King bepaalt volledig hun wereldbeeld: de wereld
buiten het eiland is gevaarlijk, geïnfecteerd met mannelijk gif. Hun kwetsbare
lichamen zouden in de buitenwereld gekraakt worden door mannen.
Onder het
mom van liefde onderwerpen de ouders hun kinderen aan pijnlijke rituelen om hun
lichamen onder controle en veilig te houden. Zo worden ze ingenaaid in ‘fainting
sacks’ en ‘drowning dresses’ en worden ze verplicht hun mond te maskeren.
Wanneer de
vader verdwijnt, zet de moeder de patriarchale tradities verder, tot twee mannen en een
jongen op het eiland aanspoelen. De moeder verdwijnt en de zussen moeten zelf het
hoofd bieden aan een nieuwe realiteit, waarin ze elk hun eigen weg moeten zoeken.
De hechte stem die in een aantal hoofdstukken hun gezamelijke visie vertolkt,
raakt zo gaandeweg versnipperd.
Hoewel
dystopisch van aard is deze roman met verwijzingen naar King Lear gegroeid uit een persoonlijk ongemak als vrouw met de hedendaagse
ontwikkelingen binnen de door mannen gedomineerde maatschappij/wereld. De focus
op de meisjes geeft de roman vanzelf een feministische impact, en maakt dat die
binnen een opvallende trend van feministische distopysche romans geplaatst kan worden. Maar Mackintosch wil zich duidelijk binnen die trend onderscheiden:
‘Differently
to other ‘dystopian’ novels, perhaps, it’s explored in a more abstract, a
quieter way; I wanted to focus on the world of the sisters, their trauma and
how it shaped them the centrality of the narrative, to approach with a
magnifying glass rather than a telescope. To explore how overarching toxicity
filters down into everything fractures even things as intrinsic as a family
unit. Above all, I wanted the voiceless girls to have a voice. I wanted to turn
powerlessness into power’. (themanbookerprize.com)
Sophie Mackintosh: The Water Cure, Hamish Hamilton, London,
2018, 248 p. ISBN 9780241334744
deze pagina printen of opslaan