12+ - Hoofdpersonage Jessica staat op de grens
van de kindertijd en de puberteit. Tijdens een wintervakantie hoort ze op een
nacht haar ouders ruziën. Jessica leidt daar uit af dat ze gaan scheiden en dat
zij daar de oorzaak van is. Met Pop onder haar arm vlucht ze voor de harde
woorden die haar veilige kinderwereld bedreigen. Rillend springt ze op de
overzetboot naar de stad, waar ze gezelschap krijgt van de harlekijn Zanpolo --
die haar zijn jas omhangt -- en van Fiametta, een oude vrouw die rondloopt met
een lege vogelkooi en een doorzichtig koffertje. Beide commedia dell'arte
figuranten tronen haar mee in een wervelende tocht door de nachtelijke stad
waar carnaval wordt gevierd. Ondertussen waarschuwt het jennende mannetje van
haar geweten haar voor de gevolgen van haar vlucht.
Tijdens de nachtelijke tocht
bevrijdt Jessica zich van schuldgevoelens. Korte tips en motieven als het water
dat verleden en toekomst scheidt, moeders verdwenen sjaal, zwarte mannen in het
huis, een melodietje ‘In het bos daar staat een huisje’, de pop zonder naam die
Jessica overal meesleurt maar die niet de hare is, een terloopse vermelding van
de naam Laura, de pijn in haar buik, zijn stukjes van een puzzel die
uiteindelijk samenvallen in het verhaal van het dode zusje, dat ze niet bij de
hand gehouden heeft. Aan de hand van de wijze vrouw die haar de verborgen
woorden ontlokt, wordt ze sterker en durft ze voor zichzelf opkomen. Zo wordt
dit boek ook een initiatieverhaal.
Maskers toont wat stijl
en taal betreft een nieuwe Leen van den Berg. Veel mooie beelden en metaforen
sieren het verhaal. Maar overdrijving ligt op de loer. Het ritme van de vlugge,
kinderlijke gedachtestroom en van de helse tocht door de stad wordt geëvoceerd
door elliptische zinsbouw. Mooi, functioneel, maar af en toe irriterend want
van het goede te veel. Het boek vergt denk- en puzzelwerk, maar daarvoor wordt
de lezer ruimschoots met een mooi verhaal beloond. Naar mijn gevoel zou enig
schrapwerk het geheel nog sterker gemaakt hebben en met de eenzijdig negatieve
voorstelling van de volwassen wereld heb ik moeite. Maskers maakt
benieuwd naar de volgende stappen op het schrijverspad van Leen van den Berg;
het ziet er alvast veelbelovend uit. Het boek is geïllustreerd met mooie etsen
van Paul Verrept.
Leen van den Berg, Paul Verrept
(ill.): Maskers, Clavis, Hasselt 2000, 82 p. ill. ISBN 90-6822-724-6
Oorspronkelijk
verschenen in De Leeswelp
deze pagina printen of opslaan