Poëzie

BOEKEN NR. 5, MEI 2024

Tonnus Oosterhoff: Mond vol dobbelstenen

door Dirk De Geest

Tonnus Oosterhoff is een van de meest bejubelde dichters, en ook zijn romans haalden steevast een enthousiaste pers, maar de jongste jaren leek het alsof de dichter wat uitgeschreven was. Maar nu ligt Mond vol dobbelstenen op de leestafel, en de taalvernufteling Oosterhoff is volmondig terug.  

Wat de gedichten van Oosterhoff zo onweerstaanbaar maakt, is de combinatie van ogenschijnlijk vanzelfsprekende uitspraken met intrigerende taalvondsten en surreëel aandoende beeldassociaties. Het lijkt zo eenvoudig, maar het is tevens zo complex dat het bij momenten onverstaanbaar is. De dichter dwingt zijn lezers zo om ook creatief mee te denken, om te puzzelen en te zoeken. Dat literaire spel is echter nooit vrijblijvend, want de dichter houdt zich wel degelijk bezig met de belangrijke vragen van het bestaan en met de turbulenties van onze samenleving.
 
Typerend voor die veelzijdigheid is al de titel van de bundel. Die roept allereerst het beeld op van toeval, spel en gokken, beelden die wel vaker gebruikt worden als metaforen voor de grilligheid van het bestaan. In de bundel wordt inderdaad doorlopend gezinspeeld op wisselvalligheden, op terloopse gebeurtenissen die vanuit een achteraf-standpunt vaak als cruciaal worden beschouwd. Daarnaast is, zeker voor wie literair geschoold is, de dobbelsteen ook het model van de moderne poëzie, zoals Mallarmé dat profetisch heeft verkondigd: wiskundige ordening en poëtische verbeelding liggen in dat perspectief zelfs in elkaars verlengde, aangezien ze beide tot diepere inzichten in de structuur van de werkelijkheid en de mens leiden. En tot slot is er de verwijzing naar de Griekse redenaar Demosthenes die zijn stem oefende door met een mond vol stenen tegen de zee te schreeuwen. Ook dat is een beeld voor poëzie als een bij uitstek lichamelijke activiteit.
 
Al die elementen resoneren doorlopend in deze boeiende bundel. Oosterhoff heeft niet gekozen voor een systematische opbouw in afdelingen en samenhangende reeksen. In plaats daarvan lanceert hij bepaalde motieven die enkele gedichten met elkaar verbinden en vervolgens verschuiven naar andere thema’s, net zoals een roman opeenvolgende anekdotes aan elkaar schakelt. Hoofdpersonages zijn de ikfiguur, een vrouw en een baby. Heel wat gedichten blikken poëtisch terug op de kinderjaren, met een vader en moeder die mythisch en religieus tot goden worden getransformeerd. De ik voelt zich in die schijnbare harmonie slechts gedeeltelijk thuis maar kan en wil evenmin resoluut afstand nemen van die opvoeding. Her en der in de bundel duiken personages op met bijbelse allures, zoals de apostelen Petrus en Paulus. Op die manier worden vrij dagelijkse situaties uitvergroot tot een soort van eigengereide rituelen. Het universum van Oosterhoff is inderdaad tegelijk erg menselijk en erg mythisch. Geboorte en dood krijgen daarbij niet toevallig veel aandacht, aangezien het de dichter gaat om grenssituaties, waarin het verwachte omslaat in het onverwachte en in datgene waarvoor onze realistische woordenschat niet langer toereikend is.
 
Op die manier wordt ook onze dagelijkse logica ontwricht. Telkens je als lezer het gevoel hebt vat te krijgen op een scène, verdwijnt die weer in een stortvloed van dynamische beelden: een vrouw wordt meegenomen door een windhoos, en dat beeld staat symbolisch voor het verglijdende van onze identiteit. Het is de manier waarop Oosterhoff de kwetsbaarheid van zijn personages laat zien. Ook de manier waarop ze het woord voeren, is niet vrij van absurditeit en paradoxen. Oosterhoff is de dichter die meesterlijk laat zien hoe retoriek en realisme tekortschieten, hoe de poëtische verbeelding alles transformeert tot een onbegrijpelijk maar tegelijk visueel universum. Een unieke dichter laat eindelijk opnieuw van zich horen.
 
Tonnus Oosterhoff: Mond vol dobbelstenen, De Bezige Bij, Amsterdam 2024, 71 p. ISBN 9789403130699. Distributie Standaard Uitgeverij

deze pagina printen of opslaan



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri